2016-04-06 07:00:00 • 3 min lezen

Zakk Wylde – Book Of Shadows II

Zakk Wylde – Book Of Shadows II

Label: Entertainment One Music

Eindoordeel: 8/10

Twintig jaar

Het lijkt er even op dat ex-Ozzy en huidig Black Label Society gitarist Zakk Wylde heeft besloten om ‘Black’ van Pearl Jam van een eigen interpretatie te voorzien als de openingstrack van ’s mans ‘Book Of Shadows II’ door de speakers komt rollen. Maar al snel draait het nummer (‘Autumn Changes’) een iets andere kant op, al blijft het gevoel knagen dat de lick wel heel erg overduidelijk gestolen is. Maar goed, wat zeuren we? De fan heeft twintig jaar op dit album moeten wachten en eindelijk is het er dan toch gekomen. Weg is de wall of sound die Wylde met BLS de wereld in zet en terug is de intimiteit die van het eerste ‘Book Of Shadows’ zo’n geliefd album maakte. En lengte is er ook. Ruim 75 minuten, inclusief de twee bonus tracks die er op de Europese editie van dit album staan. Laten we hopen dat er niet nog andere exclusiviteiten op de Best Buy Editie, de iTunes Editie, de Japanse Editie en de Amazon Editie staan, want anders hadden ze hier net zo goed meteen een dubbelalbum van kunnen maken. Of een ‘Book Of Shadows III’.

Bekend recept

Het recept is inmiddels wel bekend. Dit is muziek die ernstig schatplichtig is aan de zachtere kant van de southern rock movement zoals die in de jaren ’70 via bands als Lynyrd Skynyrd, Bread en The Allman Brothers tot de mensheid kwam, met slechts hier en daar ruimte voor het vlammende, elektrische gitaarwerk van de meester zelf. De Fender Rhodes accentueert smaakvol de weelderige klanktapijten die Wylde met z’n begeleidingsband kamerbreed uitrolt zonder daarbij uit het oog te verliezen dat dit muziek voor bij het kampvuur is. Dit zijn songs die niets anders pretenderen te zijn dan een prima, relaxed tijdverdrijf en Wylde toont zich in die setting een prima en overtuigend verhalenverteller. Eigenlijk komt zijn stem hier sowieso veel beter tot z’n recht dan bij BLS en grijpt de muziek je ook meer bij de kladden zonder zich op te dringen. Dat het dan geen songs oplevert die je nog dagenlang bijblijven is dan weliswaar jammer, maar niet onoverkomelijk want hier gaat het allemaal om sfeer. ‘Book Of Shadows II’ is een plaat die je op kunt zetten en weer af kunt zetten zonder dat het gevoel zich opdringt dat je iets mist. Terwijl het je tegelijkertijd weer warm welkom heet als je verder gaat waar je was gebleven. In alles eigenlijk een heerlijke CD.

Vakkundigheid

De vakkundigheid druipt aan alle kanten van ‘Book Of Shadows II’ af en het is duidelijk dat dit niet een rush job is geweest maar een album dat jaren de tijd heeft gekregen om te mogen gisten. De fans van het eerste deel die misschien hun hart vast hielden toen ze hoorden dat het eraan kwam kunnen dan ook opgelucht adem halen want dit is een plaat die de hoge verwachtingen moeiteloos in lost, juist door niet al te krampachtig te klinken. Misschien had iets meer variatie over de gehele linie geen kwaad gekund en had Wylde zeker een paar songs moeten achterhouden voor een volgend deel (want drie kwartier muziek was hier, juist vanwege het gebrek aan variatie, ruim voldoende geweest), maar als geheel bekoort dit tweede deel naar behoren en doet het wat het geacht werd te doen. Op de keper is ‘Book Of Shadows II’ dan ook de aparte instantie van waar het geheel groter is dan de som der delen. Waar sfeer, nostalgie en geluid meer doen dan de individuele songs. Misschien niet het gehoopte magnum opus in de Wylde-catalogus, maar absoluut een eervolle vermelding. En soms, heel soms, is dat ook meer dan genoeg.

Eindoordeel: 8/10