2014-06-25 07:00:00 • 9 min lezen

ZZ Top - The Very Baddest of ....

ZZ Top – The Very Baddest Of… Label: Warner Eindoordeel: 8

“That Little Ol’ Band From Texas…. ZZ Top!” Is de aankondiging van iedere show die men geeft. Net als in de HMH te Amsterdam enkele dagen terug. Dit was nog ter ondersteuning van het album “La Futura” uit 2012. Voor de oudere rockers was het een greatest hits concert. De mannen met baarden zijn wereld beroemd door hun bluesrock from Texas, de rode Ford ’33 en de bijbehorende vrouwelijk schoon uit de jaren 80.

ZZ Top bestaat inmiddels ruim 40 jaar en is muzikaal herkenbaar aan het Gibson Les Paul ’59 die Billy Gibbons gebruikt. De klassiekers staan allemaal op deze verzamelaar. Naast de standaard hits “Gimme All You Lovin’” “Legs” en “Sharp Dressed Man” van het album “Eliminator”, zijn de klassiekers “Tush” en “Cheap Sunglasses” ook op deze verzamelaar te vinden. Toch probeert men een mix van songs van alle albums op deze verzamelaar de revue te laten passeren. “Tube Snake Boogie” en “Vecro Fly” komen minder vaak voor op de rits verzamel albums dat de band kent. Zo staan er meer nummers op van de laatste albums dat ZZ top bij hun vorig label heeft gemaakt. “Mescalero” is qua album al moeilijk vindbaar, maar het nummer siert hiernet als de ‘Rhythmeen” en “Pincusion”.

Niets nieuws onder de zon, al is het zeker een van de betere “greatest hits” albums, waar de band laat zien dat men prachtige bluesrock door de tijd heeft gemaakt. Voor je het weet wordt je met dit ZZ Top virus besmet en sta je bij de 2de hands platenzaak te sneupen in de vinyl schijven. Op zoek naar de rest van de catalogus van 16 studio albums en een box. Dan is dit album zeker een heerlijk begin.