Zoek...
Eric Ineke

Eric Ineke

De laatste Boppin’ and Burnin’ van dit jaar

COLUMN
DOOR JAN KLUPPER
2017-12-31 07:00:00 • 6 min lezen

Jazz
10

Column 29 Eric Ineke: Boppin' and Burnin'

Alweer de laatste Boppin’ and Burnin’ van dit jaar en is een terugblik wel op zijn plaats.

Het was een kroon jaar, met alle gevolgen van dien en 55 jaar timekeeping is niet onopgemerkt gebleven en dat heb ik gemerkt toen ik ineens 70 werd op 1 april. Maar het stopt natuurlijk niet als je die leeftijd hebt bereikt, dan begint het eigenlijk pas. Uitnodigingen voor Masterclasses waren afgelopen zomer niet van de lucht en die trent zet zich gelukkig nog steeds door. Ik ervaar het als een voorrecht om mijn ervaring te kunnen delen met die jonge studenten. Het is fantastisch om te zien dat ze de taal van de Jazz maar al te graag willen leren en voelen als het echt swingt. Maar dit laatste is helaas niet voor iedereen weggelegd, swing wordt vaak verward met ‘excitement’. Met andere woorden ,als het flink te keer gaat dan swingt het. Nou mooi niet. Ik zal het hierbij maar laten, want er zijn al genoeg verhitte discussies onder de zogenaamde Jazz Academici gaande over dit onderwerp. Jazz onderwijs, ik vind het een zeer belangrijk gegeven, maar het stukje straat gevoel moet wel blijven want daar komt die muziek vandaan. 

Was in November wederom weer eens in Lissabon, en wat een prachtige stad is dat toch. Schitterende oude gebouwen, zoveel historie en toch ook weer heel hip, die combinatie kan ook zo mooi werken in de Jazz, mits er goed over nagedacht is. Naast het lesgeven aan de ‘Lusiada University’, gelegen in de oude stadswijk Alcantara die weer grenst aan de oude wijk Belem, heb ik nog 2 dagen opgetreden in de Hot Clube de Portugal. Deze vermaarde Jazzclub is een van de oudste in Europa en opgericht in 1948. Ik speelde daar met twee prachtige muzikanten, gitarist Ricardo Pinheiro en bassist Massimo Cavalli. Wat een ontzettende leuke club, gerund door echte Jazz die-hards en een publiek wat luistert en niet, zo als zo vaak bij ons, dwars door de muziek heen zit te kletsen.  Wat een feest!  We hebben toen ook maar gelijk een CD opgenomen. Het was een hectische, maar mooie week met een overkill aan Pizza en Cheescake in de LX Factory, the hippest place in town. Een super leuke wijk waarin een voormalige drukkerij met bijgebouwen is om getoverd in een keur aan sfeervolle restaurants.

Voor dat ik naar Portugal ging nog twee mooie concerten gegeven met de JazzXpress in Groningen en Amsterdam. The Music of  Dexter Gordon. Je maakt de mensen er echt blij mee en dat is heel veel waard, zeer zeker in deze tijd!  

Ja en toen brak ineens de winter aan, sneeuw, en heel Holland stopt , weer eens wat anders dan heel Holland bakt. Uitgerekend op die zondag moest ik spelen in Pavlov in Den Haag, een voordeel is het wel dat het bij mij om de hoek ligt. Ik ging er heen van: nou er komt toch niemand met die sneeuw, maar dat viel toch reuze mee en het werd een muzikaal feest met de schitterend Finse altsaxofonist Pekka Pyllkanen, pianist Juraj Stanik, die als een duivel speelde en de altijd swingende en betrouwbare Steve Zwanik op bas. Met die spirit is er met Bebop niets aan de hand.  Dat beetje straat gevoel dus……

Over Pavlov gesproken, Dan Nicholas, het onvermoeibare opperhoofd van het Equinox management, is een aantal jaar geleden begonnen met interviews en korte impressies van oudere en jongere coryfeeen uit onze vaderlandse Jazzscene, die regelmatig optreden in dit sfeervolle etablisement. Zij geven hun mening over dit podium en de input van Equinox in Den Haag.  Het is een prachtige documentaire geworden met als titel ‘’Facing The Music’’ en zal worden gepresenteerd in Februari. Een preview is reeds te zien op Facebook. Interviews met o.a Barry Harris, Ack van Rooyen, Benjamin Herman, Peter Beets, John Ruocco en ondergetekende. Geen slecht gezelschap.

Tijd voor het kerstreces en ik wens iedereen een goede gezondheid en een mooi muzikaal swingend jaar toe.

Tot de volgende Boppin’ and Burnin’ in het nieuwe jaar!

Eric Ineke  

Jazz

Deel via social media: