DOOR TIBOR TOTH
2014-10-27 07:00:00 • 8 min lezen

2CELLOS in Muziekgebouw aan het IJ

Amsterdam is van 17 tot 25 oktober gaststad geweest van het twee-jaarlijkse muziekfestijn “Cello Biënnale”. Dit festival vond volledig plaats in het Muziekgebouw aan het IJ, waarbij de cello centraal stond. Met onder andere masterclasses, concerten en wedstrijden is Cello Biënnale een echte viering van dit veelzijdige snaarinstrument. Klokslag middernacht, tijdens de nacht van 24 op 25 oktober, speelde het Croatische duo 2CELLOS een anderhalf uur durende show, van epische proporties.

Luka Šulić and Stjepan Hauser bespelen beiden de cello al sinds hun kinderjaren en zijn op hoog niveau afgestudeerd aan verschillende muziekuniversiteiten. Onder de naam 2CELLOS staan ze sinds 2011 onder contract bij Sony. Šulić en Hauser hebben klassieke scholing gehad en voor diverse stijlen onderscheidingen ontvangen. Met dit optreden, hun eerste optreden in Nederland, richten ze zich vooral op covers van bekende nummers van andere artiesten. Dit zul je ook op hun albums aantreffen.

De setting op het toneel is eenvoudig. Wanneer ze opkomen in spijkerbroek met shirt, een zwarte en een witte elektrische cello, begint het gejuich, maar zodra 2CELLOS begint te strijken wordt het doodstil in de zaal. Een ontroerende en romantische intro trekt ieders aandacht. Het is gelijk duidelijk dat er twee professionals, laten we gerust geniën zeggen, op het podium hebben plaatsgenomen. Feilloos en zuiver wordt er schitterende muziek ten gehore gebracht, met subtiele variaties en vol emotie. Wanneer het nummer lijkt te eindigen zet Šulić zich schrap en zet ineens op hoog tempo met de strijkstok een denderend ritme in. De overgang naar een cover van The Resistance van rockband Muse is onverwacht, maar toch vloeiend. Wanneer Hauser zich met zijn cello bij deze cadans voegt, begint de spanning in het publiek ook toe te nemen. Het bombastische stuk schiet een paar keer van de vijfde terug naar de eerste versnelling, om regelmatig opnieuw op te bouwen naar een climax. Na afloop van het eerste nummer barst een den daverend gejoel los, een tendens die de toon zet voor de rest van de avond.

Beide cellisten leveren hoogstaande kwaliteit, hoewel Šulić vooral de degelijke bodem van de muziek levert, het stevige strijkwerk wat vergeleken kan worden met de bas en de drums uit een rockband. Hauser wisselt zwoele blikken met het publiek uit en verzorgt de lijnen die met zang en melodie vergeleken kunnen worden. In de nummers die worden gespeeld komen onder andere U2, Coldplay, Michael Jackson, Nirvana, Guns ‘n Roses, the Prodigy en KISS langs. Vroeg in het optreden wordt ook Thunderstruck van AC/DC gespeeld. Sinds februari 2014 is de video van dit nummer ruim 26 miljoen keer bekeken op YouTube. Tijdens dit optreden schuift Hauser net als in de clip daadwerkelijk op zijn rug over het podium, terwijl hij de cello op zijn buik houdt en hevig soleert. Halverwege Thunderstruck wordt ook het drumstel bemand, tot en met de eerste encore.

Het publiek is echter nog niet tevreden en blijft roepen om een tweede encore. “All good things come to an end” is de afsluiter van de avond. Een waar feest van herkenning, door alle bekende nummers, maar ook een eerbetoon aan de cello die subliem wordt bespeeld. Verschillende stijlen van spelen, zoals strijken of tokkelen, maken dat geen van de gespeelde nummers ooit saai wordt. Tussen de nummers door worden charmante grapjes gemaakt, die het hart van de bezoekers stelen. Voor vele bezoekers lijkt dit een eerste kennismaking met de band te zijn. Het gemeliëerde gezelschap bestaat uit jong en oud, sjiek of met sjaaltjes, hippies en hipsters, maar stuk voor stuk vermaakt een ieder zich.

Hopelijk komt 2CELLOS nog vele malen naar Nederland terug en ik hoop er iedere keer bij te kunnen zijn.