Alan Parsons live @ Martinihal te Groningen

Datum : 21 november 2017

2017-11-22 07:00:00 • min lezen

Pop

Voor menig iemand is de Dark Side of the Moon van Pink Floyd een van de beste albums die er ooit is gemaakt. Naast de briljante songs is de klankkleur van het album bijzonder goed te noemen. Achter de knoppen en productieleider van dit album was de toen jonge Alan Parsons.

Wanneer Parsons in de jaren 70 zijn solo projecten start, zijn er veel musici die als gast een bijdrage willen leveren. Samen met Eric Woolfson werkte hij de thema’s die aan een album gelinkt waren uit waardoor er een concept album ontstaat. Het debuut was het verhaal met de gedichten van Edgar Ellen Poe voor het album Tale of Mystery and Imagination uit 1976. Dit album leverde direct een Grammy award op.
Een jaar later verschijnt “I Robot”. Dit album vol sciencefiction songs en veel symfonische klanken stond deze tour centraal. Het is een jubileum jaar voor dit album en het 35 jarige bestaan van het grote succesalbum Eye in the Sky.

Wanneer de band opkomt gaat de loper uit voor de grote man himself. De band staat voor aan het podium en Parsons staat in het midden op een verhoging en kijkt over de drums, toetsen en de band heel. Zelf bespeeld hij de akoestische gitaar en bediend de tweede synthesizers groep met de samples. De band uit Amerika weet de Brit op een goede wijze te begeleiden. Het is ook een opgave om te kunnen voldoen aan de perfectie van deze producer/ muzikant.  Al snel weet men de hit “Don’t Answer Me” te spelen. Naast de veelal instrumentale songs en prachtige vertolkingen van “Luciferama”, “Time”, “Days Are Numbers” en “Damned If I Do”  komt men tot de hits Limelight en het nog altijd prachtige “Old & Wise”. Inmiddels zit de show er ruim een uur op en speelt men na de pauze het “I Robot” album van a tot z. Het is dan weer duidelijk dat het een prachtig album is dat je in een geheel moet luisteren. Halverwege laat Parsons weten waar het punt is om de lp te keren, en gaat men vrolijk verder. Aansluitend speelt men het “Eye in the Sky” wat hij zelf zingt.
Dit album verschijnt volgende maand in een hernieuwde uitgave op de markt komt.

Na ruim 2,5 uur staat het publiek weer buiten en weet de grootheid nog steeds dat alles wat hij heeft bereikt door zijn fans is gerealiseerd. Hij doet dan ook niet moeilijk om met fans op de foto te gaan en de albums te signeren. Dit soort dingen maakt het verhaal alleen maar mooier.

Pop