2012-11-25 07:00:00 • 3 min lezen

Alanis Morissette / Poppodium 013 Tilburg 21-11-2012

Alanis Morissette, poppodium 013 Tilburg, 21-11-2012

door Corné van Groenedaal

foto's Luc Houet

Jagged Little Pill is nog steeds het best verkochte debuutalbum aller tijden. Deze prestatie staat nog steeds op naam van Alanis Morisette die toen eenentwintig was. Onlangs bracht ze een nieuw album uit onder de titel Havoc  And Bright Lights en is ze weer met een tour bezig.

Vanavond doet ze poppodium 013 aan, dat stijf maar dan ook stijf uitverkocht is. Het enige concert dat rockchick in Nederland geeft vind plaats in deze zaal waar de akoestiek prima is. Overigens verkiest ze tijdens deze gehele tour de wat kleinere zalen boven de megapodia. Met hoge laarzen betreed ze het podium en de opening is ‘Woman Down’ van haar laatste album. Via ‘Jagged Little Pill’ komen we vanzelf terecht bij de laatste single, ‘Guardian’.

Alanis is energiek en rent het podium heen en weer, al jammend en headbangend met de gitaristen waarmee ze absoluut een klik heeft. De band verdient overigens absoluut een groot compliment want het is knap lastig om het studiogeluid live te evenaren. Maar met name de gitaristen hebben een scala aan pedalen tot hun beschikking en zetten een geweldige prestatie neer. Zonder overigens de toetsenist en drummer tekort te doen die op een kleine verhoging geplaatst waren.

Pas na ruim een uur brand het concert echt los. Als de eerste tonen van ‘Ironic’ worden ingezet laat het publiek zich massaal horen en verleid Alanis tot de microfoon richting het publiek te houden. Het resultaat laat zich raden; het wordt een klassieke meezinger. Hiermee is ook eigenlijk pas de eerste echte interactie met het publiek een feit. Hoogtepunt is de uitvoering ‘Uninvited’ waar Alanis ook de band de ruimte geeft om te excelleren.

Tijdens het concert neemt Alanis niet of nauwelijks de moeite om tot rust te komen. Alleen als ze niet anders kan staat ze stil voor een microfoon. Voor de rest is ze overal over de bühne te vinden. Pas bij ‘Head Over Feet’ en ‘You Learn‘ neemt ze weer wat gas terug en pakt ze haar akoestische gitaar en de mondharmonica. Verder is de uitvoering van ‘You Oughta Know’ geweldig, waarmee het aantal nummers dat ze speelt van haar debuutalbum op ongeveer acht uitkomt. Het gehele concert klinkt uitermate vakkundig en het zit muzikaal perfect in elkaar.

Na een akoestische set toegiften, waaronder ‘Hand In My Pocket’, waar ze eindelijk eens ontspannen op een kruk plaatsneemt, sluit Alanis af met het uiterst toepasselijke en oprecht klinkende  ‘Thank U’.  Een mooie avond komt hiermee ten einde en poppodium 013 kan weer een hele mooie artiestennaam op het palmares zetten.