2013-09-23 07:00:00 • 6 min lezen

Albare presenteert The Road Ahead in North Sea Jazzclub

Op 22 september 2013 treedt Albare op in The North Sea Jazzclub te Amsterdam. Hij presenteert daar zijn nieuwe album 'The Road Ahead' De Jazz in Nederland wordt in de volksmond toch hoog aangeschreven. Uit het aantal bezoekers dat de concerten bezoekt blijkt deze waardering niet altijd. Het is gezellig met een in leeftijd gevarieerd publiek, maar zeker niet vol in The North Sea Jazzclub. De ruimte is aangenaam verduistert zodat de focus op het prima verlichte podium ligt. Na een korte introductie door Sabine Vissers komt het kwartet op, en heeft niet veel tijd nodig om met de muziek te beginnen. Binnen no-time zitten we in een heerlijke sfeer van zwoele aangename smoothy jazz. Albare is een uit Marokko afkomstige gitarist, en tourt door Europa met de release van zijn nieuwe album The Road Ahead. De bezetting vanmiddag is hetzelfde als op het album. Dat bestaat uit Albare op een Gibson Les Paul, drummer Pablo Bencid, pianist Phil Turcio en bassist Yunior Terry. Het kwartet speelt in twee sets nummers van hun nieuwe cd, zoals ‘Expectations’ en het titelnummer ‘The Road Ahead’. Ook horen we nog nummers van hun vorige album ‘Long Way’. Alhoewel daar de bezetting anders was, spelen ze bijvoorbeeld toch 'Cut To The Chase'. Oorspronkelijk speelt hier George Garzone op tenorsaxofoon en Hendrik Meurkens op harmonica mee. Nu dus zonder harmonica en saxofoon. Ondanks dat het kwartet niet vaak samen speelt, zie je de binding die deze artiesten met elkaar hebben. Ze genieten zichtbaar van elkaars uitdagingen en oplossingen, en weten precies wanneer ze elkaar de solo moeten geven. Zoals een prachtige bas-solo in het titelnummer “The Road Ahead”. Drummer Bencid gaat net voor het optreden door zijn rug, en moet met pijnstillers en massage worden opgelapt. De pijnlijke ervaring heeft geen invloed op zijn ritmische spel, er is althans niets van te merken. De soundcheck is niet voor niets geweest. Van tevoren heeft Albare zelf in de gehoorzaal geluisterd of alles goed staat, en de mix is evenredig en het geluidsniveau aangenaam. Op het album The Road Ahead is het nummer ‘Overjoyed’ gecovered van Stevie Wonder opgenomen. Hiermee geeft Albare een referentiepunt aan de toehoorders, wat zij van zijn muziek kunnen verwachten. Wat me opvalt is dat er behoorlijke dosis Santana aanwezig is in de muziek van Albare. Na een applaus keert de band terug voor een bisnummer ‘The Gift’ wat ook op het nieuwe album staat. Het publiek kon genieten van een goed verzorgde cd-presentatie door een artiest van wereldklasse, en een toegewijdt kwartet.