2012-07-15 07:00:00 • 8 min lezen

Alfredo Rodriquez trio - combinatie van ambiance en stijlvolle muziek

Alfredo Rodriquez is een jonge Cubaanse virtuoos op piano en wordt ontdekt en geprezen door niemand minder dan Quincy Jones. Jones zelf speelde o.a. met Dina Washington en Lionel Hampton. Later breidde hij zijn talenten uit als producer en werkte met Michael Jackson aan het album Thriller.   Het concert  De avond van vrijdag de dertiende, speelt het Alfredo Rodriquez trio in de Amsterdamse North Sea Jazz Club. Het trio bestaat uit pianist Rodriquez en de twee fantastische muzikanten Henny Cole en Reinier “El Negron” Elizarde. Ze spelen nummers van het nieuwe album Alfredo Rodriguez - Sounds of Space. Alle composities zijn van Rodriquez zelf. Het repertoire varieert van futuristische geluiden tot Latin romantiek. Vanwege de magnifieke timing en gevoelige touch van het klavier zijn zowel de zwoele, rustige nummers als de op tempo liggende composities zeer boeiend en aangenaam om naar te luisteren. En dat ondanks dat sommige wat lang van duur zijn. Ik zag dan ook verschillende bezoekers heerlijk wegzakken in een dromerige modus. Het is verbazingwekkend hoe deze jonge pianist met zoveel gemak en charme zijn publiek weet te geven wat ze verwachten in de Jazzclub: een perfecte combinatie van ambiance en stijlvolle muziek.   Henny Cole is een dynamische drummer, vergelijkbaar met drummer Antoine Duijkers van het Torque trio. Ook zo’n klein gedreven ventje, met een ongelooflijke energie en een fantastische beheersing. Na afloop duwde hij mij een eigen album in handen: Roots Before Branches met het Afro-Beat Collective uitgebracht in 2011. Dit geeft al aan dat Cole buiten jazz door veel andere richtingen is beïnvloed. Ook zijn er wat klassieke elementen te horen. Deze lading brengt hij mee binnen het Rodriquez trio, wat in extra dynamiek resulteert.   The North Sea Jazzclub The North Sea Jazzclub is een gezellig onderkomen voor de jazzliefhebber. Voor het podium staan in de zaal een twintigtal tafeltjes. Hier wordt een diner geserveerd voorafgaand aan een concert. Tijdens het optreden kan men gezellig borrelen. Er is wel een verbod op praten, en als je dat toch wilt doen, doe dat dan heel zachtjes en minimaal.   Eindoordeel Het is een zeer geslaagde avond, vanwege de combinatie die wordt geboden tussen opwindend mooie muziek en een sfeervolle omgeving. Het trio sluit af met Guantanamera van José Fernandez. Het Alfredo Rodriquez trio zal ongetwijfeld ook zonder hapje en drankje de jazzliefhebber weten te boeien.