2014-06-18 07:00:00 • 12 min lezen

Amsterdam ArenA, 7 juni 2014: Amsterdam Jazz Festival

Op een van de eerste echte zomerse dagen van dit jaar, is de Amsterdam ArenA het decor voor het Amsterdam Jazz Festival.

Met onder andere Benjamin Herman, Ruben Hein, Giovanca en Fatoumata Diawara, zijn de beste nationale en internationale artieste present.

De locatie Het festival vindt met negen stages plaats in het hoofdgebouw van de Amsterdam ArenA en op het veld. Een locatie die onlosmakelijk verbonden is met de hoofdactiviteit die hier doorgaans wordt uitgevoerd. Waar de concertzalen zeer sfeervol zijn ingericht, hebben de hallen van het voetbalstadion de sfeer van de hallen van een voetbalstadion. Ongeveer hetzelfde geldt voor de stage op het veld, in eerste instantie is het interessant om in zo'n groot stadion concerten van erg dichtbij mee te maken. Maar net als bij het voetbal, is een leeg stadion niet direct heel erg sfeervol. Maar naarmate je eenmaal in de sfeer zit, blijkt het hoofdgebouw de juiste plek voor het Amsterdam Jazz Festival. Zo bieden de grote concertzalen voldoende ruimte om te genieten van de muziek en om een dansje te wagen. Zijn de Philips en ABN AMRO lounge beschikbaar voor rustige en intieme optredens en is het ook verfrissend om op een warme zomerdag als deze, in de buitenlucht bij het veld optredens te bewonderen.

Het festival Het aanbod tijdens het Amsterdam Jazz Festival is erg gevarieerd. De jazz wordt met vele invloeden en door veel verschillende artiesten bespeeld. Ruben Hein past met zijn soulstem perfect buiten op podium en trakteert de bezoekers op een bijzonder optreden. In de zaal van Radio 6, die aanwezig zijn met een mobiele studio, blaast Benjamin gasten weg. Hijzelf speelt zoals we hem kennen en hij heeft artiesten meegenomen die minstens zo strak spelen. Wat leidt tot een memorabel optreden Voor een intiemer concert kan de bezoeker naar de Philips en ABN AMRO lounge. Hier spelen Joyce Lou en Laura Polence hun fijne akoestische nummers. Aan het eind van de avond steelt Giovanca de show, de bezoekers staan zelfs in de rij om toch nog een glimp van haar op te vangen. In een andere zaal presenteert Vincent Bijlo een talkshow en miniconcert, als een hommage aan blinde artiesten. In het donker wil hij het publiek laten voelen hoe het is om door het verliezen van het zicht de andere zintuigen te versterken. Hij krijgt hierbij hulp van de blinde artiesten Bert Louissen en Sven Janssen. Helaas werkte het niet helemaal, aangezien de nooduitgang goed zichtbaar moet zijn.

De conclusie Het Amsterdam Jazz Festival verdient een unieke locatie als het hoofdgebouw van de Amsterdam ArenA. Door het gevarieerde aanbod is er voor ieder wat wils. Het is in het begin even wennen en moeilijk los te zien van het voetbal. Mocht men dat moment niet willen afwachten, sluit de ogen en laat de andere zintuigen het werk doen.