DOOR MANDY LEEUWIS
2013-05-11 07:00:00 • 3 min lezen

Amsterdam Klezmer Band viert de lente

Het inmiddels jaarlijkse optreden van de Amsterdam Klezmer Band in de Ekko is altijd een feest. Met deze verwachting komt donderdag 9 mei een gemengd publiek de Ekko binnen. Van alternatieve veertigers tot eerstejaars studenten: iedereen staat te popelen in de zaal.  En het is er warm op de prachtige lentedag. Bij opkomst van de Amsterdam Klezmer Band zie je de lente meteen terug in de bloemetjes overhemden van de bandleden. Dit past goed bij de klezmer muziek van de band: levendige zigeunermuziek met invloeden uit verschillende stromingen, zoals Balkan, jazz, funk en ska. De heren starten het concert rustig, maar opbouwend. Dit belooft een mooie avond te worden.

De Amsterdam Klezmer Band is voor de Ekko een begrip geworden. Vanaf 2005 trad de band om de twee jaar op in het poppodium en sinds 2011 is dat een jaarlijkse traditie geworden. Tijdens het concert is zichtbaar te zien hoe blij de heren zijn om opnieuw in de Ekko te staan. Na twee rustige nummers te hebben gespeeld heet zanger en saxofonist Job Chajes iedereen welkom en wordt het startsein gegeven waar iedereen voor komt: plezier en dans! En dat wordt het hele concert ook veel gedaan. De Amsterdam Klezmer Band weten het plezier en de energie wat zij hebben goed bij het publiek over te brengen. Er worden toelichtingen gegeven, maar de zangers weten het publiek tijdens de nummers ook te betrekken.

Het nieuwe album van de Amsterdam Klezmer Band wordt binnenkort gelanceerd. Tijdens het concert in de Ekko worden verschillende nieuwe nummers gespeeld, die door de heren zelf zijn geschreven. In vrijwel ieder nummer komt een muzikant aan bod die een solo speelt. Zo komen alle bandleden aan de beurt om na de solo een welverdiend applaus in ontvangst te nemen. Zanger en percussionist Alec Kopyt steelt vele harten door zijn theatrale manier van optreden en de toelichtingen die hij geeft op de te spelen nummers. Naast de vele nummers die over de liefde of het leven gaan, wordt er een nieuw nummer gespeeld die een maatschappij-kritische inhoud heeft: het wel en wee van het anti-rookbeleid in Nederland. Ook zijn er verschillende nummers te horen waarin er gerapt wordt door Job Chajes. Dit geeft een moderne invloed aan de klezmer muziek van de Amsterdam Klezmer Band. En hoewel de raps niet ingewikkeld zijn, werkt het opnieuw aanstekelijk.

In een concert van bijna 2 uur weet de Amsterdam Klezmer Band de verwachting opnieuw waar te maken. Ze spelen strak en goed, met hier en daar een schoonheidsfoutje qua timing. Er is energie op het podium, wat je als bezoeker ook enthousiast maakt. Het publiek danst, springt en zingt mee. Het is alsof die donderdag 9 mei in de Ekko de lente uitgebreid gevierd wordt.