2015-03-09 07:00:00 • 12 min lezen

Angela Groothuizen is pas op de helft

De tour ‘Eeuwige jeugd’ van Angela Groothuizen gaat het tweede jaar in. Het podium in theater de Leest in Waalwijk is dicht bij het publiek, en daar maakt Angela dankbaar gebruik van om contact te hebben met de  jongste (Hannelore 17 jaar) en de oudste (Louise 84 jaar) bezoeker. Zij worden betrokken in het relaas over eeuwige jeugd en ouder worden. Hoe blijf je zo lang mogelijk fris en fruitig? De remedie van Hannelore is sporten, die van Louise “blijven ademhalen”. Nuttige tips, maar er volgen er nog vijf om jong en gezond te blijven. Aan het publiek de uitdaging om ze te onthouden, wat redelijk lukt. De anderhalf uur die volgen weet Angela te boeien met  verhalende liedjes die zij met anekdotes aan elkaar rijgt. Een beetje op de achtergrond speelt toetsenist Nico Brandsen, met wie Angela deze avond een duo vormt. Alhoewel Brandsen zelf wat verscholen zit, zijn de interacties met Angela een belangrijk onderdeel van de show. Naast de mooie klanken en computer gestuurde effecten die Brandsen op Hammond en piano voortbrengt, bestuurt hij ook een video die op de achtergrond beelden vertoont. Deze illustratieve beelden ondersteunen de vijf tips of thema’s.  Afgezien van grappig, nuttig en sociaal is de muziek van hoog niveau en de teksten ijzersterk. Onlangs is er een album met de titel ‘eeuwige jeugd’ is uitgebracht van de nummers die tijdens deze show worden gespeeld. Ontroerende liederen over Alzheimer en dementie maken de eenzaamheid en verlatenheid invoelbaar. In mijn omgeving zie ik mensen met dementie. Vreselijk om te zien hoe ze lijden, en worden losgeweekt van de werkelijkheid. Angela weet dit proces in het nummer ‘Dwaal’ uitstekend te beschrijven. Ook wetenschappelijke feiten, en sociale issues zijn van die thema’s die bijdragen aan het hoofdthema: eeuwige jeugd. Binnenkort je gedachten in ‘de Cloud’, is dat een voordeel of een nadeel? Conclusie Angela is druk en beweeglijk. Ze heeft een positieve instelling en de energie straalt van haar af. Volgens haarzelf kan ze nog jaren mee, en is ze pas op de helft. Ze is één met het publiek, en voelt zich frank en vrij. Haar liederen veroorzaken tranen, haar uitspraken een lach. Nico Brandsen is vanavond een geweldige muzikale partner, en heeft zo zijn stoutmoedige inbreng. De theatertour is nog niet voorbij. Kijk op haar website om er een te bezoeken, om de vijf tips om jong te blijven te horen. En ze nooit meer te vergeten. http://www.angelagroothuizen.nl/#agenda