Ásgeir  en Lian Ray live @ SPOT

Ásgeir en Lian Ray live @ SPOT

Stadsschouwburg Groningen 19 februari 2020

2020-02-20 07:00:00 • min lezen

Ásgeir en Lian Ray live @ SPOT

De oude Stadsschouwburg van Groningen zag goed gevuld en was bijna uitverkocht. Vanavond was het aan de singer-songwriter Ásgeir uit IJsland om zijn fan schare uit te breiden. Het publiek kent vooral 30 plussers met een baard, zoals de heren uit IJsland zich ook presenteren. Maar men komt voor een avond met fijne muziek waar men graag van wil genieten.

En het publiek kreeg meer dan men verwachtte. Onderuit zittend in een stoel kon men genieten van Lian Ray. Deze singer-songwriter uit Frankrijk begon zijn verhaal om het publiek te versieren met zijn muziek. Als troubadour stond de man kwetsbaar op het theaterpodium waar alles te horen is. De man heeft nogal zijn eigen verhaal. Het album Rose ligt in de winkel en werd door Ray 8 jaar geleden geschreven. Hij vond het uiteindelijk te slecht, kwam in een kwetsbare positie en kon de verleiding van de drugs en het slechte pad niet weerstaan. Uiteindelijk is hij zoek en wanneer de liedjes ergens opduiken is deze man niet meer te vinden. Maar door de heren van het Nederlands label Snowstar werd hij gevonden en staan deze kwetsbare songs nu op cd.

Met humor, pijn en kwetsbaarheid speelt Ray de songs in 25 minuten en verovert hij de met zijn liedjes ‘Demon’, ‘Anything But You’, ‘Rose’ en ‘Like A Flame’ zijn publiek.

Daarna is het podium voor het nieuwe talent Ásgeir Trausti Einarsson oftewel Ásgeir. Samen met zijn broer tourt hij met zijn band de wereld rond. Inmiddels heeft hij zijn prachtig album Bury The Moon uit en het publiek werd getrakteerd op dit album volledig live.
Met een intiem lichtshow waarbij met minimaal licht handig wordt gespeeld, krijg je een speciale sfeer waarbij hij dicht bij het publiek zit en de band achter hem en zijn keyboard zich opstelt. Met zijn verlegen houding weet hij charme te brengen. Wanneer hij met zijn hoge stem Lazy Giant inzet weet hij direct het publiek te pakken. Oude songs van het vertaalde debuutalbum en hit ‘Torrent’, ‘Head in the Snow’’, ‘King and Cross’ en aan het eind ‘Going Home’ komen voorbij. Een IJslandse versie van ‘Afterglow’ geeft zijn ware ik weer en van het nieuwe album zijn ‘Turn Gold to Sand’, ‘Pictures’ en ‘Youth’ zijn enkele juweeltjes die op de avond voorbijkomen. Uiteindelijk weet de zoon van de bekende dichter, die ook enkele songs voor hem schreef, de show te eindigen met het titelstuk van zijn recente album ‘Bury The Moon’, om daarna het staande applaus in ontvangst te nemen.