DOOR MANDY LEEUWIS
2013-11-07 07:00:00 • 4 min lezen

Austra in Tivoli Utrecht: Een intense synthpop-trip

Het podiumAustra in de Tivoli in Utrecht op dinsdag 5 november

De band Austra is dit jaar meerdere malen in Nederland geweest. Zo stonden zij op Lowlands en in Bitterzoet, waar goede recensies over zijn geschreven. Toch blijft Austra een onbekende. De synthpop band uit Canada is niet allerdaags. Frontvrouw Katie Stelman is als operazangeres geschoold en heeft een duidelijke vinger in de pap wat de muziek van Austra betreft. Haar theatrale zang combineren zij met industrial, punk en electro. Dit maakt Austra voor de liefhebbers een ontzettend interessante band en doet denken aan bijvoorbeeld The Knife. Op 17 juni van dit jaar verscheen het tweede album 'Olympia'. Dit is de opvolger van het succesvolle debuutalbum 'Feel it Break' en kent wat meer dansmuziek.

Het optreden Het podium van de Tivoli is versierd met Chinese parasolletjes. Het oogt luchtig en de gedachte van een cocktail in de hand plopt meteen op. Wat dat betreft past dit niet helemaal bij de verschijning en muziek van Austra. Het contrast hiertussen is wel interessant. Om 21:30 uur betreedt Austra het podium en starten de duistere synthesizerklanken. Katie Stelman zingt innemend en door haar theatrale optreden (veelvuldig handengebruik en sierlijke bewegingen over het podium) heeft ze direct de aandacht van het gehele publiek. De overige bandleden lijken de opdracht te hebben gekregen om zo statisch mogelijk te bewegen. Maar op ieders eigen manier weten ook zij de aandacht naar zich toe te trekken. Zo staat Ryan Wonsiak (keyboardtoetsenist) in wat eerst op een boxershort lijkt, ineens in een miniscuul fitness outfit. Ja... de bandleden van Austra staan zelfverzekerd op het podium.

En zo klinkt ook de muziek: geen twijfels en bovenal strak. In een uur tijd worden nummers van het debuutalbum en het nieuwe album 'Olympia' in een rap tempo gespeeld. Er is geen tijd voor een praatje tussendoor met het publiek. Vanavond gaat het puur om de muziek. En die klinkt soms vrolijk up-tempo met als hoogtepunt de single 'Lose It" en soms donker en zwoel. Daar is 'Sleep' een voorbeeld van. Austra verzwakt geen enkel moment en brengt je in hogere synthesizer-sferen. Maar daar sta je als publiek dan wel alleen in, want erg persoonlijk is het niet. Na 45 minuten verlaat de band het podium om terug te komen voor de toegift van drie nummers. Daar is het nummer 'Hurt Me Now' één van. Na het laatste nummer blijft het publiek iets gedesoriënteerd staan. Vanaf het eerste nummer waren wij in een trip belandt die zo ontzettend snel voorbij ging, dat het tijd was om af te kicken. Maar Austra smaakt naar meer.

Het publiek Met verbazing kijken wij de zaal bij binnenkomst in. Is dít de opkomst?! Tivoli is lang niet uitverkocht, maar onder het publiek zijn wel enthousiaste muziekliefhebbers. Bij het opkomen van de bandleden drukt iedereen zich naar voren om zoveel mogelijk van de muziek te kunnen genieten. Of van de extravagante bandleden.

De conclusie Woorden die na het optreden van Austra in Tivoli blijven hangen zijn: innemend, overweldigend, theatraal en duister. Misschien was de Tivoli een maatje te groot voor Austra, maar desondanks was het geweldig. Op naar een volgend optreden!