DOOR MANDY LEEUWIS
2014-02-15 07:00:00 • 8 min lezen

Balthazar in Paradiso: Mysterieus sexy

Balthazar in de Paradiso op 13 februari 2013.

De bandBalthazar is op dit moment dé Belgische band. De band startte in 2004 en is ondertussen twee succesvolle albums verder. Hoewel we nog middenin de winter zitten, is de band alweer twee weken aan het touren door Europa. Ook druppelen de nieuwe nummers binnen. Nieuwste single is 'Leipzig' en klinkt wat meer lichtvoetig, maar is nog altijd typisch Balthazar. Na afgelopen jaar op Lowlands in de Alpha te hebben gestaan, staan zij nu voor het eerst in een uitverkochte Paradiso.

Het optreden Ietwat ingetogen betreedt het vijftal van Balthazar het podium van Paradiso. Een drummer op de achtergrond en de overige vier bandleden naast elkaar op de rand van het podium. En hoewel het tijdens het gehele optreden wat ingetogen blijft, Balthazar zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt. Wisselingen van instrumenten en het plezier van de bandleden (inclusief onderonsjes) helpen daarbij.

De muziek van Balthazar heeft iets duisters en sprookjesachtigs tegelijkertijd. De donkere stem van zanger-pianist Maarten Devoldere en de ontzettende sexy bas maken de muziek mysterieus. Maar de nummers bevatten vaak ook verrassende wendingen: violen of pakkende gitaarloopjes. En hoewel bij Balthazar de kans op eentonigheid aanwezig is, hebben zij daar in de Paradiso geen last van. Bassist Simon Casier heeft hierin zeker een rol. Hij speelt strak en laat de bas nog meer een centraal karakter krijgen. Bij 'The Man Who Owns The Place' lijkt alles (zang, bas, verschillende instrumenten) bij elkaar te komen en is zeker één van de hoogtepunten van de avond. Twee nieuwe nummers worden er gespeeld, waaronder de single 'Leipzig'. Hierbij wordt de duisternis wat meer naar achter geschoven en is er meer ruimte voor melodie. Het publiek pakt dit goed op. Ook laat Balthazar verschillende nummers van het eerste album 'Applause', waaronder - natuurlijk - 'Fifteen Floors' en 'The Boatman'.

Na ruim een uur te hebben gespeeld is het tijd voor de eerste toegift van twee nummers. Balthazar schudt vervolgens het ingetogen karakter van zich af en de band verdwijnt van podium om na enkele seconden weer terug te komen voor een laatste toegift: 'Blood Like Wine'.

De conclusie Balthazar heeft zich in de loop der jaren ontpopt tot een goede liveband. Stuk voor stuk klinkt live ieder nummer krachtiger en nog meer sexy. En dat anderhalf uur lang...