DOOR MANDY LEEUWIS
2013-04-08 07:00:00 • 3 min lezen

Baskerville geeft energiek voorproefje

De kans is groot dat je het producersduo Baskerville kent van de optredens op festivals waarbij ze het publiek volledig weten mee te krijgen. Zo stonden zij in 2010 op Sziget, Lowlands, 5 Days Off en Amsterdam Dance Event. De Youtube-filmpjes hiervan spreken boekdelen. Dat jaar was de doorbraak voor Baskerville. Na de lancering van hun debuutalbum "Disco Biscuits" werden ze uitgeroepen tot 3FM Serious Talent. Drie jaar later luidt Baskerville het nieuwe album in door het geven van een aantal try-outs. De producties van Baskerville zijn een mix van electro-rock met hiphop en dubstep invloeden. Maar het nieuwe album zal naar verluidt ook meer diepgang bieden met vocale bijdragen van onder andere Torre Florim van De Staat en Ten van Gotcha!

De zaal van de Ekko is op donderdag 4 april redelijk gevuld met een gemengd publiek die er zin in lijkt te hebben. Om stipt 21:30 uur stappen de mannen van Baskerville het podium op. Het duo is aangevuld met drummer Ben Bakker en vocalist Bart van Liemt (The Sheer), die direct zijn rol als energieke gangmaker pakt. Hij weet de aandacht van het publiek te krijgen en de sfeer zit er meteen goed in. Het eerste nummer is opzwepend, zoals van Baskerville verwacht wordt. Hoewel het viertal dit een klein half uur goed weet vast te houden, volgen er hierna een aantal nummers waarbij het publiek letterlijk en figuurlijk stil valt. Er lijkt een afstand tussen Baskerville en het publiek te zijn.

Na twee nummers waarbij Baskerville wordt bijgestaan door een vrouwelijke vocalist komt de sfeer langzaam weer terug. Bart van Liemt betrekt het publiek bij het optreden en staat continu op het podium te dansen en te springen. Vanaf dit moment weet Baskerville het publiek er bij te houden en wordt er volop gedanst. Bij het horen van "Devils Town"  gaat er een vlaag van herkenning door de zaal en wordt er meegezongen. Ook Bart van Liemt gooit opnieuw al zijn energie in de strijd. Deze lijkt eindeloos te zijn en daarmee erg aanstekelijk. Na ongeveer een uur te hebben gespeeld sluit Baskerville af, maar geeft nog een onverwachte toegift. Het publiek is opnieuw blij met de opzwepende klanken van Baskerville en vraagt naar meer. Dit blijkt -ook tot verbazing van Baskerville zelf- echter anders te zijn, want de muziek vanuit de Ekko-boxen laten iets anders horen. Een verrassend en abrupt einde!

Deze try-out in de Ekko is de tweede in een reeks. Het had elementen in zich die we van Baskerville verwachtten. De meeslepende, strakke electro-rock. Daarnaast de wat rustiger nummers waar het publiek aan moest wennen. Voor een try-out op een donderdagavond was het een fijn optreden, maar met wat verfijning in de setlist weet Baskerville wellicht de volgende keer het gehele uur de aandacht van het publiek te behouden. Deze zomer zijn de mannen op verschillende Nederlandse festivals te horen en spelen zij ook op het Balaton Sound Festival in Hongarije. Genoeg mogelijkheden om van het nieuwe album te gaan genieten.