DOOR MANDY LEEUWIS
2014-01-14 07:00:00 • 4 min lezen

Baskerville @ Tivoli De Helling

De bandBaskerville. Vorig jaar maart waren wij bij de try-out van het nieuwe album in de Ekko. Dat was een fijn voorproefje op wat er nog moest komen. Het tweede album 'Strongroom' bracht het Haarlemse producer-duo in augustus 2013 uit en begon direct met een uitgebreid concertprogramma. Afgelopen vrijdag stonden zij in de Tivoli De Helling. Bijna uitverkocht en met een heel divers publiek. Jong, oud, hip gekleed, netjes gekleed, tattoos, piercings. Van alles!

Het concert Als voorprogramma was daar Mondae. Zij verdienen een plekje in dit verslag. Een Amsterdamse band die het publiek wist mee te krijgen en lekkere beats de boxen uit persten met drums, gitaar en een synthesizer. Hier werden wij intens blij van.

Voor het eerst in mijn leven dat ik concerten bezoek ging het gordijn dicht na het voorprogramma om het podium af en op te bouwen. Vanaf de eerste minuut van openingsnummer 'Northam" ging het los! Iedereen in de zaal danste enthousiast mee. Baskerville werd vanavond bijgestaan door drummer Ben Bakker, zanger Alex Krottje van Heist en zangeres Linda van Leeuwen. Voorheen was daar nog de overenthousiaste zanger Bart van Liemt en stiekem miste je hem toch een beetje. De vreemde dansjes en de handdoek boven het hoofd van Bart waren een plezier voor het oog. Op het nieuwe album heeft Baskerville de samenwerking opgezocht met onder andere Blaudzun en Torre Florim. Alex Krottje van Heist weet dit vanavond prima op zich te nemen.De setlist zat in vergelijking met de try-out veel strakker in elkaar. Nummers volgden elkaar snel op, zodat het publiek in een goede flow terecht kwam. Ook de wat rustiger nummers als 'Penguin Love' en 'Lightminded' kwamen goed tot hun recht tijdens het concert. Maar vooral bij nummers als 'Downhill', waarbij het podium vol stond, kon het publiek niet om de energie heen. Veel energie kwam er ook vrij tijdens de grote hit 'Devil's Town'. Deze werd natuurlijk niet vergeten, maar was wel het enige nummer van het eerste album dat Baskerville vanavond speelde.

De conclusie Baskerville heeft met 'Strongroom' muzikaal een wat andere weg in geslagen, maar de basis blijft herkenbaar: een strakke mix van electro en rock. Het optreden zit eveneens strak in elkaar, maar biedt weinig verrassends. De momenten dat zanger Alex of zangeres Linda Baskerville bijstaan, zorgen voor een extra impuls. Waar Baskerville vorig jaar nog moeite had om de aandacht van het publiek erbij te houden, was dat dit totaal geen probleem. Baskerville groeit niet alleen muzikaal, maar ook in zijn optredens.