2014-10-14 07:00:00 • 9 min lezen

Bill Laurance Project een enorm succes in BIRD Rotterdam

Journalist: Jan Klupper Fotograaf: Truus de Boer

Vrijdagavond loopt cultuurpodium BIRD op het laatste moment vol. Ze komen voor het Bill Laurance Project van  toetsenist, keyboardspeler en producer Bill Laurance. Zijn trio bestaat uit nog twee andere leden van de band Snarky Puppy’, namelijk Michael League op bas en Robert ‘Sput’ Searight op drums. De formatie is vanavond aangevuld met strijkers, een cellist en een hornblaaster. Ze spelen nummers van zijn debuutalbum ‘Flint’, dat in mei 2014 verscheen bij het label ‘groundUP Music’. Het kwam meteen binnen als nummer 1 op de iTunes-charts van de UK en USA.

Het podium staat bomvol met instrumenten, en achter een glazenwand is nog net de drummer te zien. Hij is gelukkig wel te horen, en drumt strakke sessies, die de wat dromerige, emotionele muziek een lekker funky tempo meegeven. De muziek is een mengeling van gevoelige klassieke muziek en avontuurlijke jazz. De prachtige solo’s op zijn keyboards van Laurance zelf worden in de watten gelegd door de violisten Kit Massey, Jennymaye Logan en Amy May, waardoor er fantastische harmonische sferen ontstaan. De hornspeelster Katie Pryce, krijgt gelegenheid voor krachtige solo’s, en cellist Ben Trigg zorgt voor de diepe groovin’ feelings.

Het album ‘Flint’ is een prima registratie van zijn muziek. Dit is ook wel te verwachten van een producent van filmmuziek en reclametunes. (Nokia) Het bevat tien nummers die verwijzen naar herinneringen aan plaatsen en mensen, zoals ‘Audrey’, zijn oma die hij nooit gekend heeft. Flint is een plaatsje in Michigan waar de band optrad, en een uitzinnig publiek aantrof. ‘Neverending City’ gaat over Tokio. Het album is een reisverslag van een band met wereldallures.

Bill Laurance is zelf erg enthousiast over zijn muziek, en ziet nog veel mogelijkheden voor nieuwe composities. Hij is alweer bezig met een volgend album, en hopelijk komt hij weer in BIRD om dit ten gehore te brengen.