DOOR MARIJN KIK
2014-03-10 07:00:00 • 11 min lezen

Blaudzun in Tivoli: overtuigend en melancholisch

Met twee volgepakte avonden in de Tivoli laat Blaudzun zien dat hij veel populariteit geniet.

Singer-songwriter Johannes Sigmond startte in 2006 met Blaudzun en inmiddels kun je eigenlijk al zeggen dat hij mainstream is geworden. Blaudzun stond de afgelopen jaren op ieder podium in Nederland, waaronder ook op Lowlands. Hij toerde ook door andere Europese landen en de VS. Met het album 'Heavy Flowers' won Blaudzun diverse prijzen. Op vrijdag 7 maart staat Blaudzun in het kader van Tivoli Tijdloos in de Tivoli Oudegracht.

Het optredenHet publiek is vanavond helaas wel een typische afspiegeling van wat je bij een mainstream-band kunt verwachten: mat, standaard en ingetogen. De ruitjesblouses en shirts uit Thailand om je heen zijn niet op een hand te tellen. Vanavond staan we wel even stil bij het idee dat we in een vol Tivoli staan dat over een paar maanden definitief sluit. Maar met Tivoli Tijdloos weten we dat in Utrecht goed af te sluiten.

Na lang wachten op het ombouwen van het podium, start Blaudzun sterk op deze vrijdagavond. Een langdurige doordringende bas luidt de eerste nummers van het nieuwe album 'Promises Of No Man's Land' in. Ondanks de beperkte geluidskwaliteit bij deze lage tonen zit je er wel meteen goed in. De selectie nieuwe nummers klinkt overtuigend. Iets vrolijker ook dan de meeste platen van het vorige album 'Heavy Flowers'. Het concert nodigt uit om het nieuwe album meteen thuis te gaan draaien.

De oudere liedjes worden subtiel gemixt met de recentere. Ze worden voorgeschoteld met een variatie in toonhoogten en stemmen. De band heeft er echt zin in, ook al heeft het al vele optredens op zak. Ze spelen afwisselend in verschillende samenstellingen, waarbij de meesten van de circa tien bandleden multifunctioneel kan worden ingezet. Een bandlid met baard en rode kaboutermuts hopt van hot naar her over het podium. Drie tikken op de xylofoon en vervolgens weer wat in zijn handen klappen aan de andere kant van de bühne. Dit is fantastisch om te zien.

Tussendoor maakt Blaudzun wat droge opmerkingen, zoals: "Nu even een rustig plaatje, dus graag wat stilte”. Om meteen daarna helemaal los te gaan met juist een ruiger nummer.

Na driekwartier spelen slaat het nummer 'Promises Of No Man's Land' van het gelijknamige album lekker aan. Een klein deel van het publiek reageert zowaar wat uitbundiger. Waarschijnlijk hebben ze veel voor de buis gezeten met de Olympische Spelen en herkennen ze de tune. Het publiek wordt nog getrakteerd met een paar prima afsluiters, waaronder 'Who took the Wheel’.

De conclusie Heel bedaard en gepaard met genoeg enthousiasme overtuigt Blaudzun op deze avond. Zeker voor de liefhebber van verschillende instrumenten, van blazers tot violen. Prima afwisseling tussen opzwepende klanken en melancholie. En melancholisch kan het soms voelen, als je beseft dat dit een van de laatste optredens is in deze prachtige tempel.