Live in Lingen 2017

Live in Lingen 2017

2017-04-13 07:00:00 • 4 min lezen

Country / Pop / Singer-songwriter

Bob Dylan and his band in Lingen 12-04-2017

De grensstreken van Nederland zijn erg divers en daarbij geldt tevens dat er mogelijkheden zijn om die grens over te steken. Zo zijn er vele concertzalen even over de grens van België en Duitsland. Naast Keulen, Dortmund en Oberhausen is er een klein plaatsje dat Lingen heet.

Hier staan ieder jaar diverse artiesten die in een omgebouwde sportzaal het podium betreden. Een soort mini Ahoy aan de rand van het stadje. Vorig jaar stond Joe Bonamassa hier, enkele maanden geleden was het Amy McDonald en nu is het de beurt aan de legendarische Bob Dylan.

Een uitverkochte zaal en dat gaat al snel daar. Om klokslag 20.00 betreedt gitarist Charlie Sexton het podium met het aanslaan van de akoestische gitaar. Vervolgens zien de we rest van de band verschijnen. Als laatste betreedt de Godfather of the protestsongs het podium zelf. Hij loopt een rondje over het toneel om vervolgens achter de geplaatste vleugel te zitten. Eigenlijk half zittend en staand achter de vleugel wordt “Things Have Changed” van het album Modern Times ingezet, om daarna door te kunnen met “To Ramona” en “Highway 61 Revisited”. Het  wordt al snel helder dat de bekende setlijst wordt gespeeld. De setlijst dat al 3-4 jaar wordt gespeeld van de Never Ending tour waarbij een enkel nummer wordt gewijzigd.  Het meest recente, eigen geschreven album Tempest staat nog steeds centraal met “Long and Waysted Years”, “Pay in Blood” en “Scarlet Town”. De cover songs van Frank Sinatra vertegenwoordigen de albums Shadows in the Night en Fallen Angels. Wanneer deze songs worden gespeeld, neemt Dylan de positie om midden in de halve cirkel te staan. Daar waar de band hem omringt.

In de zwarte bloes en met de ronde hoed zingt hij deze songs beter dan zijn eigen geschreven materiaal. Juist omdat hij hier meer woorden in plaatst, zijn dit nu storytelling songs geworden die met zijn hese stem brabbelend wordt verteld. De lange halen van Sinatra liggen Dylan beter. Het past wellicht beter bij zijn stem zonder vermoeid te raken. Zichtbaar geniet hij van het vertolken van deze songs waaronder “Melancholy Mood, “I Could Have Told You” en “Autumn Leaves”, en maakt daarbij elke keer een vrolijk rondje op het podium. Natuurlijk mogen dit keer ook de “Tangled up in Blue”, “Desolation Row” en “Blowing in the Wind” niet ontbreken. Allen vertolkt in dezelfde sfeer van laidback countrypop met een vleugje singer songwriting om met Ballad of a Thin Man te eindigen. Zonder een woord met het publiek uit te wisselen gaat iedereen om 21.45 weer naar buiten en de rode lampjes van de tourbus verdwijnt in de bossen van een klein plaatsje in Duitsland, Lingen.

Country / Pop / Singer-songwriter