Brad Paisley overtuigt in 013 in Tilburg!

Poppodium 013, 11 oktober

2019-10-12 07:00:00 • 3 min lezen

Country-ster Brad Paisley live in 013

Niet de Ziggo Dome, AFAS life of het Gelredome mocht gastheer zijn van Countryster Brad Paisley. Nee, het tot het laatste ticket uitverkochte Poppodium 013 in Tilburg vormde vanavond het decor voor de Countryster die grossierde in Grammy’s en Music & Country Awards.

Gelikte show
Zo vaak gebeurt het niet dat Amerikaanse Country-sterren Nederland aan doen en nadat Chris Land voor het voorprogramma had gezorgd was het stipt 9 uur de man met zijn witte hoed en zijn gitaar in zijn hand die het podium betrad. Paisley opent dit enige optreden in Nederland soepel met een aaneenschakeling van bekende nummers als ‘Southern Comfort Zone’, Ticks’, ‘The World’, ‘Perfect Storm’ en ‘Water’, voordat hij het publiek voor de eerste keer persoonlijk aanspreek. En inderdaad, voor Countrymuziek moet je in Tilburg zijn volgens de Amerikaan, en niet in Amsterdam. Het meer dan enthousiaste publiek kan de humor wel waarderen. Ondersteund door fantastische zeskoppige band en een podium vullende video Wall neemt de in West Virginia geboren Amerikaan je mee door zijn muzikale carrière.

Akoestisch
De video’s zijn humoristisch, actueel en natuurlijk op en top Amerikaans. Veteranen, vlaggen, American Sports, héél vele Brad Paisley maar ook hele leuke details komen voorbij; zo is ineens de karakteristieke kerk van Tilburg in beeld en zien we de video Wall gevuld door zowel de Amerikaanse en de Nederlandse vlag. Na het eerste deel van de set zoekt Paisley het contact met de zaal. Een grapje over de verkeerde hoed die iemand draagt, het in ontvangst nemen van een vlag met zijn naam en hier en daar een grapje. ‘Then’ en ‘Waiting On A Woman’ zijn de eerste wat meer ingetogen nummers en bij ‘I’m Still A Guy’ wordt hij vergezeld door Chris Lane. Als de heren vervolgens een smartphone in handen krijgen van een fan, selfies maken en gaan taggen en proberen de meldingen te begrijpen heeft hij de zaal op zijn hand. ‘Last Time For Everything’ met een stukje ‘Purple Rain’ van Prince is verrassend en na de klassieker ‘Old Alabama’ is het tijd voor wat akoestisch werk met ballads als ‘letter To Me’ en de John Randall-cover ‘Whiskey Lullaby’.

Memorabele avond
Paisley bouwt zijn show vakkundig op waarbij hij zo’n beetje bij elk nummer wel een andere gitaar gebruikt. Als hij een elfjarige fan spontaan een gitaar overhandigt is het publiek op zijn minst verrast. Paisley is natuurlijk dé man op het podium; met zijn witte hoed, boots en gitaar is hij de frontman maar de zeskoppige band incl. pedalsteel en "fiddle" is van ongekend niveau en zorgt dat de Amerikaan kan excelleren. Mooi is het rustigere ‘I’m Gonna Miss Her’, swingend is ‘River Bank’ en ‘Chatahoochee' is heerlijk Country. Met ‘Today’ sluit de Amerikaan zijn show af maar natuurlijk komt hij nog één keer terug. De encore bestaat uit ‘The Mona Lisa’ en natuurlijk die hit waar iedereen op wacht; ‘Alcohol’. Brad Paisley gaf een perfecte en puntgaves how en bewijst dat Country zoals hij dat brengt met een dosis rock en blues nog steeds ongekend populair is, ook in Tilburg……  een avond die iedereen zich nog lang zal herinneren.