DOOR FREDDY VAN DER PUTTEN
2013-02-26 07:00:00 • 12 min lezen

Budos Band: Beestachtig goeie funk

The Budos Band is een groep New Yorkse muzikanten die zich nauwgezet toelegt op het perfectioneren van een aanstekelijke mix van Deep Funk en Afrobeat. Zelf noemen ze hun Budos beestje 'Afro-Soul', maar door het instrumentale karakter van de muziek lijken eerder genoemde stromingen toepasselijker. Sinds 2003 hebben ze via het befaamde Daptones label (Sharon Jones and the Dap Kings, Charles Bradley, Antibalas, Sugarmen Three, Menahen Street Band)  3 studio albums uitgebracht die toepasselijk de namen 'Budos Band I, II & III dragen. Het geluid van deze band lijkt echter te groot en ruig om goed op een schijf te kunnen vangen, want waar deze albums wat braaf en gepolijst zijn, rockt de band live stevig en zeer overtuigend.

Het optreden van vanavond maakt deel uit van een avondvullend festival ‘Helemaal Melkweg’. Waar eerder 's-Neerlands bekendste jazz collectief  ‘New Cool Collective’ de grote zaal verwende met een swingende set, is het nu de beurt aan The Budos Band om de zaak af te serveren. Vanavond in de Melkweg sluit de band haar tour af en dat zal niet onopgemerkt blijven...

Pontificaal op het midden van het podium staat Jared Tankel met de absolute blikvanger van de avond, zijn baritone saxofoon. Hij wordt geflankeerd door gitaristen, een trompettist, drummer en organist. Ondanks dat de troepen niet compleet zijn (zo ontbreekt een percussionist), wordt het publiek vanavond onophoudelijk bestookt met een bombardement van rauwe rock en funk.

Jared, alias Brutus, bespeelt zijn Olijfje vol passie en overgave. Vertederend om te aanschouwen hoe een ruwe man zo voorzichtig en intiem zijn meest dierbare instrument hanteert. Fanatiek blazend, tokkelend en rammend verandert The Budos Band in een collectief funkbeesten en fungeert de sax als toverstaf die het magische funk elixer over de aanwezigen uitblaast. Iedereen is betoverd, niemand staat stil. Het hart hart pompt het bloed rond zo snel het kan.

Vanavond wordt een afgewogen mix van de drie uitgebrachte albums gebracht, alsmede enkele onbekende tracks die afkomstig zullen zijn van het verwachte album (Budos Band IV?).

De spanning blijft gedurende het volledige optreden constant hoog. Het gevoel dat deze mannen ieder moment luidkeels naar haar publiek kunnen gaan brullen blijft continu aanwezig. Na ruim een uur is besef van plaats of tijd verdwenen en constateren we vol ongeloof dat de vlucht ten einde is, het optreden voorbij.

Voor The Budos Band is de Melkweg een meer dan waardige afsluiter gebleken, getuige ook de tweet die de volgende ochtend door de band gedeeld wordt: "Best place to end a tour: Amsterdam. Thanks for coming to @Melkweg and partying with us last night!" De liefde is geheel wederzijds, jongens!

Beestachtig goeie funk.

Foto's: Anoek de Wit.