Cage The Elephant Live

Cage The Elephant Live

Tilburg, 02 maart 2020

2020-03-04 07:00:00 • 3 min lezen

Garage rock / Rock

Cage The Elephant Live in Poppodium 013 in Tilburg

Maandag was het Poppodium 013 in Tilburg gastheer voor het tweeluik dat de rocksensatie Cage The Elephant uit Kentucky in Nederland gaf in het kader van hun wereldtour. Nadat de Punkrock band SWMRS de zaal al behoorlijk had opgewarmd was het stipt 9 uur tijd voor de band die onder aanvoering van frontman Matt Schultz inmiddels uitgegroeid is tot een sensationele live act.

Outfit
De band knalt werkelijk uit de startblokken met ‘Broken Boy’, niet toevallig ook de openingstrack van hun laatste album Social Cues. Schultz weet mijn zijn onnavolgbare energie en mimiek het publiek weer te overvallen; in het begin heeft hij een soort van oranje overjas, hoed, rugzak en zonnebril als outfit aan maar gaandeweg de show zal blijken dat hij daaronder een kostuum draagt en daaronder weer een soort van strakke loopbroek. Zwart glimmende stijlvolle schoenen completeren het totaal. Vervolgens schakelt de band door met ‘Cry Baby’ en ‘Spiderhead’ en 013 staat na drie nummers in vuur en vlam!

Genadeloos
Schultz blijkt live inderdaad een podiumdier te zijn; als een soort van Iggy Pop van de 21e eeuw raast hij over het podium met onnavolgbare bewegingen, danspassen en mimiek. Uiteraard brengt de band een aantal tracks van het nieuwe album en nummers als ‘Social Cues’, ‘Black Madonna’ en natuurlijk ‘Ready To Let Go’ worden door het meer dan enthousiaste publiek omarmd. Een nummer als ‘Tokyo Smoke’ leent zich bij uitstek voor deze band die live ijzersterk is en als er dan ook nog een haast hyperventilerende lichtshow bij losgelaten wordt is het effect haast genadeloos. Mooi is het contrast tussen de wat introverte bassist Daniel Tichenor en gitarist Brad Schultz die dit het vuurtje ook regelmatig opstookt.

Energie
Zo nu en dan neemt Schultz toch even de moeite om het publiek in zijn gedachten mee te nemen en natuurlijk is hij ook op de hoogte dat Nederland in de ban van het virus is …. en van de liefde. Zelfs bij een rustig nummer als ‘Too Late To Say Goodbye’ of ‘Telescope’ komt een moment van rust bij een microfoon en het publiek toezingen niet in hem op. Deze nummers gebruikt hij liever om zich al zingend van zijn kledij te ontdoen. Bij klassieker ‘Cold Cold Cold’ is het niet mogelijk om níet mee te zingen en ‘Teeth’ en afsluiter ‘Sabertooth Tiger’, beiden met het punkrock-karakter, klinken live wel heel heavy. Tussendoor is er dan nog één keer een ode aan de liefde gebracht met het mooie, ingetogen ‘Cigarette Daydreams’. Na ruim anderhalf uur neemt de band afscheid van Tilburg en laat ook het publiek al happend naar zuurstof achter. Wat een energie, wat een show.

Garage rock / Rock