2013-01-07 07:00:00 • 11 min lezen

Candy Dulfer in de Kooperen Hoogte

In het Serre restaurant van hotel de Kooperen Hoogte in Zwolle bevindt zich Jazzclub MusicArte. MusicArte organiseert het gehele jaar (12) concerten o.l.v. muzikaal leider en bassist Harry Emmery. Medeorganisator Terry Kruller von Nassau Dietz presenteert op deze avonden een keur van muzikanten. Het is inmiddels een traditie een keer per jaar Candy Dulfer als gast uit te nodigen. Deze wereldster en 43 jaar oude dochter van jazzmuzikant Hans Dulfer doet dit met veel plezier, en lijkt kind aan huis.  In een zaal van het hotel is een relatief klein podium, met verder allemaal tafels en stoelen. Het publiek bestaat zo te beoordelen uit de upper-class van Zwolle, en is rustig en keurig gekleed. Het doet soms lekker mee met handgeklap.  Onze charmante Terry heeft er zin in, en de band van Candy Dulfer ook. Wat willen we nog meer? Zodra de muziek begint met de funky en ritmische sound, begint het intieme feestje, want dat is het. Follow Rivers van Triggerfinger horen we twee keer vanavond, waaronder een ijzersterke vertaling met drummer Cyril Directie als de whistler. Cyril Directie is de drummer van o.a. Trijntje Oosterhuis. Hij is een van de beste drummers van Nederland zo niet van de wereld. Ongelooflijk snelheid en enorme variatie siert zijn werk. Hij doet solo’s, die boeien en de massa doet swingen. De muziek is zo swingend dat Cyril eens zijn drumstick even verliest. ‘Wild Is The Wind’ is een door veel verschillende manieren vertolkte ballade van David Bowie. Ook Candy weet hier haar eigen inbreng in te blazen. Het nummer Strasbourg st Denis van Roy Hargrove heeft een rustig begin, maat een zeer krachtig slot. De twee sets vanavond zijn vol en gedreven.

Harry Emmery is de muzikaal leider. Het is duidelijk dat hij de boel stabiliseert. Met zijn thumbing techniek is hij niet alleen uniek maar ook bekend geworden. Hij slaat op de snaren van zijn bas, en het is alsof er meerderen bassisten tegelijkertijd te horen zijn. Bekijk de video hieronder.

Trompettist Jan van Duikeren, heeft onlangs op het Challenge Records label een cd uitgebracht. Hij is net als Bas van Lier op toetsen, regelmatig de sparrende partij voor Candy. Uitdagingen gaan ze niet uit de weg. Het mag allemaal niet te gemakkelijk zijn

Candy brengt nog haar album Crazy onder de aandacht. Deze cd is al weer een jaar uit. Ze geeft drie exemplaren weg aan degenen die als eerste de dansvloer opgaan. Maar dan moet er wel kwalitatief goed gedanst worden. Zelf loopt ze al spelend door het publiek, staat op de tafel, en ligt dan weer op de grond.

Als toegift ‘Don’t Stop The Carnaval’, een ultiem vuurwerk als slot. Wat een gezellig stel muzikanten, en wat een gezellige locatie.  In de pauze, maar ook tijdens het programma is er een hapje en een drankje. Zeker de moeite waard om daar volgende maand weer heen te gaan.