2013-07-01 07:00:00 • 6 min lezen

Caro Emerald opent Robeco SummerNights

Caro Emerald samen met haar eigen band en het Metropole Orkest opent de 25e editie van de Robeco SummerNights dat bestaat uit een prachtige serie concerten. Zij spelen in de Grote zaal van Het Concertgebouw, terwijl Concerts in the Park het voor een groot publiek mogelijk maakt dit optreden van vanavond te zien via live streaming schermen in het Amsterdamse Noorderpark. Het Concertgebouw De grote zaal van Het Concertgebouw is uitverkocht. Zij herbergt een schat aan geschiedenis, en is een prachtige omgeving voor een stijlvolle avond. De aanblik van het gebouw met de opstelling van het gracieuze orkest is al een show op zichzelf. Na een inleiding door de directeuren van de Robeco SummerNights en Het Concertgebouw verovert de Amsterdamse Emerald op blote voeten het publiek met haar swingende jazz uit de jaren vijftig, en wat Latin invloeden. Het Metropole Orkest kent deze genres als haar broekzak, en gaat er soepel en artistiek mee om. Deze muzikale partner bij uitstek staat deze keer niet onder leiding van dirigent Vince Mendoza maar Jeff Buckley Het podium is gevuld met het orkest, wat vip-stoelen en een grote trap. Voor Emerald de eerste keer dat er een trap op het podium staat, waar zij vanaf mag lopen. Zij is zelf onder de indruk een ster te zijn. Zij heeft terecht een naam opgebouwd van internationale allures. Emerald heeft pas een album uit gebracht met de titel  'The Shocking Miss Emerald'’. Het publiek is enthousiast, en ondanks dat je moeilijk tussen de rijen stoelen kan staan, dansen de zij op de vele bekende, en nieuwe nummers die voorbij komen. ‘Mad About A Boy’ en ‘A Night Like This’ ontbreken niet.  Live Streaming Het Noorderpark is redelijk gevuld met mensen die misschien moeten wennen aan deze openluchtconcerten via een scherm. Het is dan ook wel een verschil in ambiance, dat blijkt uit het feit dat het publiek in Het Concertgebouw staat te dansen, terwijl de bezoekers in het Noorderpark amper in beweging komen. Merendeel blijft liggen, alleen in de schuilhoeken van het park zie ik wat dansbewegingen. De kwaliteit van de beelden en het geluid zijn zeker goed te noemen. Na de bis van twee nummers gaat een ieder tevreden naar huis. Toch een ervaring rijker, zowel het concert op zichzelf van Emerald in samenwerking met het Metropole Orkest, maar zeker ook de vorm waarin het gegoten is om dit live streaming aan te bieden op openbare plaatsen en thuis. De volgende concerten die op deze manier te volgen zijn: 27 juli Orquesta Buena Vista Social Club ® met Omara Portuondo 14 aug A SummerNight at the Opera

Robeco SummerNights