2014-08-18 07:00:00 • 3 min lezen

CD presentatie Eric Ineke JazzXpress Cruisin

Eric Ineke JazzXpress CD presentatie - Cruisin Vrijdag 15 augustus 2014. In de Koorzaal van het Concertgebouw in Amsterdam vond de cd presentatie van Eric Ineke’s JazzXpress “Cruisin’” plaats, het is inmiddels de zesde cd van deze band. Wie denkt dat hardbop een verouderde jazzstroming is, vergist zich lelijk. Deze muziek is springlevend, swingt als een gek en is een verfrissend tegenwicht van het hedendaagse technogeweld dat de muziekscene beheerst. Vijf technisch zeer goed onderlegde muzikanten die denken in muziek en kunnen spelen wat ze willen. Het optreden omvatte een groot deel van hun laatste album, voornamelijk composities van de bandleden zelf. Na een paar nummers werd het concert kort onderbroken door journalist en groot jazzliefhebber Bert Vuijsje, die het “eerste” exemplaar van de nieuwe cd overhandigde aan bandleider Eric Ineke: Jazz uit de tijd dat er nog echte jazz werd gespeeld.  Het is ontegenzeggelijk waar, de hardbop is niet nieuw, maar de manier waarop nu door JazzXpress gespeeld is modern en zal iedere jazzliefhebber, jong en oud aanspreken. De drive, de stuwkracht, de swing en virtuositeit , maar ook de toegankelijkheid klinken nog steeds als nieuw en heel eigentijds.  Na de onderbreking werd het gas nog eens opengedraaid, up tempo met een stuwende bas en dito drum. Toch was er ook ruimte voor een ballad, het heerlijke “When we were one” (van Johnny Griffin). Een geslaagde cd-presentatie en een aanrader voor iedere jazzliefhebber. Erik Ineke (dr), bandleider, Rik Mol (t), Sjoerd Dijkhuizen (s), Rob van Bavel (p) en Marius Beets(b) speelden zes van de acht nummers van de cd. Challenge Records Koop het album Cruisin'