2016-03-03 07:00:00 • 4 min lezen

Chris Robinson Brotherhood @ Oosterpoort te Groningen

Chris Robinson Brotherhood @ Oosterpoort te Groningen 2 maart 2016 Het is inmiddels bijna 15 jaar geleden dat Chris Robinson met zijn solo tour de Oosterpoort te Groningen bezocht. Samen met gitarist Paul Stacey liet hij enkele songs horen die hij graag als solo artiest met de band The New Earth Mud wil presenteren. Een intiem concert in de kleinste zaal van het gebouw. Zeg maar gewoon een grote vergaderzaal. Dit stond haaks op de zalen en festivals die Robinson jaarlijks aandeed met de band The Black Crowes. Maar na wat onenigheid met zijn broer Richard, heeft men besloten ieder hun eigen weg te gaan. Wanneer Chris enkele leden de Grateful Dead (Phil Lesh en Bob Weird) in zijn Brotherhood weet te krijgen, wordt de band direct als volwaardig gezien. Uiteindelijk blijven ze tijdelijk en bestaat de Brotherhood tegenwoordig uit ex Black Crowes maatje Adam McDougall (keyboards), Ryan Adams gitarist Neal Casal en de nieuwkomers Mark Dutton (bas) en Tony Leone (drums). Inmiddels bestaat de band een jaar of 4 en weet men de grens van de Black Crowes te verleggen naar de psychedelische blues, dat dicht bij de oude Grateful Dead ligt.

Met een enigszins weifelend begin trapt de band af met “Taking Care of Business”. Een nieuwe nummer dat naar verwachting op hun nieuw album staat. Er werden drie andere nieuwe songs gespeeld. “Aint It Hard But Fair”, “Roan Country Banjo” en “There’s a Good Rocking Tonight”. De songs zijn voornamelijk bluesrock songs met een vleugje country. Natuurlijk is de zang van Robinson herkenbaar . White Soul en meeslepend. Het is een kenmerk dat binnen de Black Crowes ook live werd opgevoerd. Uitgesponnen songs die soms te lang duren, opgevuld met solo’s. De tapijten op het podium mogen niet ontbreken en de wierook moest voor de huiselijke sfeer zorgen. De heren waren vooral geconcentreerd bezig en tijdens de solo‘s was er aandacht voor het publiek. Van het album “Phosphorescent Harvest” uit 2014 kwamen de sterkste songs. “Badlands Here We Come’, “Baggers Moon” en “Clear Blue Sky” waren de juweeltjes op de avond. Natuurlijk mag een Crowes cover niet ontbreken; “Appaloosa” . Terwijl met “They Love Eachother van Jerry Garcia (Grateful Dead) en “A Hard Rain’s Gonna Fall van Bob Dylan een ode werd gebracht aan hun helden.

Ter afsluiting speelt de band “Been All Around This World”. Een statement dat men alles al heeft gezien en dat de band hier staat om te genieten. Je eigen muziek maken zonder concessies en of er nu een volle of half volle zaal mee geniet, het zal The Brotherhood een worst zijn. Voor het geld hoeven ze het niet te doen, al zien ze er uit dat ze net van het rooien op het land komen. Dan is het thema nu gewoon lekker muziek maken. En terecht!

The Chris Robinson Band is nog te zien in Paradiso te Amsterdam en de Muziekgieterij te Maastricht.