DOOR TRUUS DE BOER
2013-12-03 07:00:00 • 10 min lezen

Christian McBride Lantaren Venster 28-11-2013

Het concert van Christian McBride deze avond is met een gerust hard fenomenaal te noemen. Een trio, perfect op elkaar ingespeeld en met een enorme muzikaliteit en enthousiasme aan de slag. Naast uiteraard het spel van Christian McBride zelf is vooral de pianist Christian Sands opvallend.

Het trio is nieuw maar lijkt al tijden samen te spelen. In augustus komt het album ‘Out Here’ uit, dus dit is zeker iets om in de gaten te houden.

Bassist McBride kreeg de liefde voor de jazzbas al vroeg mee: zijn vader Lee Smith en oudoom Howard Cooper, beide bekende bassisten uit Philadelphia, waren zijn mentors. Hij studeerde aan het befaamde muziekinstituut Juilliard in New York. Met zijn 41 jaar is Christian relatief jong, maar toch heeft hij een indrukwekkende staat van dienst. De bassist brak door in de band van Wynton Marsalis, en nam en trad op met jazzlegendes als Sonny Rollins, McCoy Tyner, Herbie Hancock, Chick Corea en Pat Metheny. Ook werkte hij met popartiesten als Sting, Carly Simon, James Brown en The Roots. Al voor zijn veertigste speelde McBride als begeleider op meer dan driehonderd opnamen.

McBride behoort tot de generatie jazzmuzikanten, die in de jaren negentig op jonge leeftijd debuteerden en door een enorme instrumentbeheersing en virtuositeit snel naam maakten in de jazzwereld. Een nieuwe orde waar ook bijvoorbeeld Joshua Redman en Roy Hargrove deel van uitmaken. Inmiddels behoren deze musici tot de top van de hedendaagse jazz. Christian won onder meer de Downbeat Readers Poll en een Grammy Award. Ook is hij mededirecteur van The National Jazz Museum in Harlem, New York.

Het Christian McBride Trio speelt akoestische jazz, van uitdagende swing tot bluesy grooves. Zijn basspel klinkt altijd krachtig, zowel in solo’s als in begeleiding. Maar bovenal vallen iedere keer weer zijn meesterlijk gevoel voor timing en zijn prachtige basgeluid op.

Bezetting: Christian Sands - piano Christian McBride - contrabas Ulysses Owens - drums