2016-08-04 07:00:00 • 4 min lezen

Cirque Éloize iD Carré t/m 7 aug. en Heerlen 27-29 aug.

Cirque Éloize is terug in Nederland met een reprise van de voorstelling ‘iD’. Vorige zomer was deze voorstelling voor het eerst te zien in Theater Carré. Jeannot Painchaud, oprichter van Cirque Éloize, tekent voor de regie van deze productie. De voorstelling is een mix van klassieke circuskunsten verpakt in het rauwe, maar ook schilderachtige grotestadsleven van selfmade straatkunstenaars. Bij de opzet van ‘iD’ is gekozen voor een concept van totaaltheater en is de band verbroken met het circus van hoge hoeden, messenwerpers en ingehouden adem. Ook tromgeroffel en de salto mortale hebben plaats gemaakt voor actuele uitingsvormen van de straat. 'iD' is gemonteerd als een videoclip. Sinds 2009 is ‘iD’ door meer dan 1 miljoen mensen gezien.. De openbare ruimte in moderne metropolen wordt overheerst door drukte en chronisch tijdgebrek. Veel mensen zijn gehaast en hebben nauwelijks aandacht voor elkaar. Toch blijven straten, bruggen, winkelcentra en stations, een toevluchtsoord en een bron van inspiratie voor trendsetters. De vluchtige interactie tussen dwalers en passanten is het kloppende hart van de urbane samenleving. ‘iD’ zuigt de toeschouwer in een wereld van graffiti, bouwputten, verkeerschaos, verweesde stegen en rafelranden. Met geavanceerde videoprojecties, lichtontwerpen, muziek - gecomponeerd voor ‘iD’ - en geluidseffecten, wordt een abstract maar ook zeer herkenbaar straatbeeld geportretteerd. Vanuit de rusteloze menigte wordt geleidelijk ingezoomd op streetdancers, hiphoppers en gangsta’s, en wordt het bewegingstempo van de stad vertraagd. In dit kleurrijke decor vertellen individuen hun verhaal.. Alle acts in ‘iD’ staan in een logisch verband. De artiesten ontmoeten elkaar in het ritme van de straat. Eigentijdse Romeo’s en Julia’s verklaren elkaar de liefde in een coöperatief verband. Wrijving en afgunst worden herleidt tot contact en verwondering. Een biker en een skater zijn behendig tot op de millimeter in een strak getimede choreografie en een vrijwilliger uit het publiek stelt zich bloot aan hun professionele waaghalzerij. Een jongleur verzeilt op een bouwplaats. Mannen die sjouwen met vensterglas assisteren gewillig bij de verrassende vormgeving van een act met fluorescerende rode balletjes. Via het glas volgen de ballen symmetrische patronen. De belichting zorgt voor een betoverend schouwspel. Aan een lint of zwevend aan een kantelbare hoepel, krijgt ballet andere dimensies. Fraai vormgegeven stoelen laten zich stapelen en beklimmen tot ontzagwekkende hoogte. Ook met springtouwen kun je virtuoze behendigheid combineren met esthetisch genoegen. In een paringsritueel wordt de breakdancer verleidt door het slangenmeisje dat haar act transformeert tot moderne dans. In de adembenemende slotact is een trampo-wall het dynamische decor van onnavolgbare sprongen en bewegingspatronen.. ‘iD’ staat voor spektakel en vervoering. De voorstelling brengt energie en vormgeving met elkaar in balans. Painchaud is geslaagd in zijn opvatting van het eigentijdse circus als combinatie van beeldexpressie en bewegingstheater. De voorstelling is onderhoudend en biedt een boeiend schouwspel, maar heeft de bloed, zweet en tranen-mentaliteit van het ouderwetse circus, ver achter zich gelaten. De 15 artiesten die deze show maken zijn net zo jong en spontaan als hun evenbeelden op straat. Dat geeft een speelse touch aan het geheel. Het groepsproces ademt veel lol en ontspanning. De foto’s van de groep werden gemaakt tijdens de warming up, een uur voor aanvang van de show in Theater Carré.. Nog te zien in Carré (Amsterdam) t/m zondag 7 augustus en in Parkstad Limburg Theaters (Heerlen) van zaterdag 27 t/m maandag 29 augustus 2016..Tekst: Roland Huguenin