2016-09-04 07:00:00 • 8 min lezen

City Rock te Leeuwarden

CityRock Leeuwarden 2 & 3 september 2016

De afgelopen tijd is Leeuwarden rijk geworden aan festivals waarbij namen van internationale allure staan geprogrammeerd. Naast het metal event Into the Grave van enige weken terug met o.a. Slayer , Kreator en Airbourne (voor 2017 is Arch Enemy al vastgelegd), was het nu de beurt aan de pop en melodic rock. De eerste dag was voor John Coffey en de Staat als populaire Nederlandse acts. Als afsluiter was The Hives binnengehaald. Een heerlijke stevige rockact dat een voorproefje was voor de tweede dag. Het was de beurt aan de drie jonge Eindhovenaren Black Bone om deze dag te openen. Voor een bijna leeg terrein geeft men vol overgave hun set. Het is een visitekaartje om volgend jaar terug te mogen komen. De Deense metal van Helhorse was eveneens zo energiek en strak. De band heeft hun nieuw album uit en staat vol energie te spelen. Elders kun je lezen dat deze band populair in de metal scene is, en speelde al als support voor AC/DC. Hoewel Hunekop een thuiswedstrijd speelt komt het allemaal niet zo powerful over dan de vorige acts. Wellicht dat het te veel gehoord is en dat het publiek het allemaal wel kent. Met DeWolff is er inmiddels meer publiek binnengekomen is wordt dan ook niet teleurgesteld door Pablo en de zijnen. De Limburgse band krijgt juist wel de attentie van de Friezen en speelt hun set dan ook vol verve. Het album Roux Ga Roux krijgt begrijpelijk de aandacht in de setlist al worden de oudere songs door het publiek omarmd. Wanneer de hard werkende band Kadaver het podium op gaat, weet men vanaf het begin het plezier uit te stralen. Fun, stevig en no nonsens. Op een een of andere manier weer deze band maar geen voet aan wat te krijgen al is het zeker zo vermakelijk. Het degelijke optreden van VandenBerg Moonkings bestaat voornamelijk uit Whitesnake songs met enkele songs van hun debuut album toegevoegd. Natuurlijk mag “Burning Heart” niet ontbreken. Daar waar zanger Hoving de stem van Coverdale goed weet te imiteren is de imitatie van Bert Heerink (die op de afterparty speelt) iets minder. Deze set incl. een drumsolo en Free cover “All Right Now” is niet wat je van een voormalig wereldgitarist verwacht in zijn eigen solo-band show. Het was duidelijk dat de hoofdact van de avond iets te vroeg begon. Queensryche mag dan wel geen Geoff Tate en Chris DeGarmo meer in de gelederen hebben. Wilton, Jackson en Rockenfield weten met oud Crimson Glory zanger Todd La Torre en Parker Ludgren (Sledgeback) een vervolg te geven aan deze prog metal band. Door het vele gedoe met Tate en de rechtzaken heeft de band hun status wat verloren. De songs zijn nog steeds van grote klassen en songs van het wereldalbum “Operation Mindcrime” en “Empire” vullen voornamelijk de setlijst. De Amerikaanse funkrock van Mothers Finest is altijd swingend. Hoewel het publiek wacht op de klassieker “Baby Love”, is de band energierijk genoeg om er een heerlijke show van te maken. Als afsluiter staat de Engelse hardrock act Uriah Heep gepland. De jaren zijn verstreken met vele hits en classic songs uit de jaren 70 als “Gypsy”, “Look At Yourself”, en het top 2000 nummer “Easy Livin’”. Toch kent de band de tragiek dat men veel bandleden heeft zien komen en gaan. Toch weet de band zich steeds te herenigen. Mick Box blijft een charismatische wereld gitarist. Zanger Bernie Shaw weet hoe je het publiek moet bespelen en gaat nog steeds vol energie te keer. Het was een uurtje klassieke hits uit het verleden van de progrock. Hoewel ze nog steeds album van top kwaliteit uitbrengen, met de recente album“Outsider”, werd hier maar weinig aandacht aan gegeven.