City Rock Leeuwardem

City Rock Leeuwardem

Europe, UFO, Fischer Z, Living Colour e.v.a.

2017-09-10 07:00:00 • min lezen

Rock

City Rock te Leeuwarden

Het was een prettig weerzien van de artiesten uit het rockverleden bij het City Rock festival te Leeuwarden dat een dag daarvoor in Eindhoven heeft plaatsgevonden. Met het droge weer was het prettig voor de bezoekers als de artiesten om optimaal van de show te genieten. Naast de oudgedienden Europe, UFO, Fischer Z en Living Colour werd de line-up aangevuld met acts van eigen bodem die het goed doen.

De locale bluesrockhelden uit Leeuwarde Molstone mochten het programma beginnen, waarna de Engelse Deep Purple tribute act Purpendicular een greep deed uit de collectie van hun helden. De popronde hit “The Grand East” weet zich te bewijzen met hun prima optreden.

King of the World en Navarone hebben een prachtig album gemaakt en live kwam dit prima uit de verf. We zien dat de heren van King of the World al enige jaren meegaan. Hun  vertrouwde blues rock was stabiel, maar de velheid sprong er niet uit, dat men op de avonden wel kan. Wellicht wat te vroeg of niet geheel passend op een middag.
Navarone wist deze energie wel over te brengen. Hun gretigheid is groot en de songs van het nieuwe album Navarone “Oscillation” lenen zich er ook goed voor. Het is niet voor niks dat het een van de betere poprock albums is van dit jaar.

De New Yorkse funkrockers Living Colour hebben met hun nieuw album “Shade” de richting van de blues er aan toegevoegd. Met startte hun set met Robert Johnson’s “Preaching Blues”, dan is de toon gezet. Het is een prima album, dat weinig bezoekers kennen. Misschien geldt dat ook voor de band omdat men vooral put uit het oudere werk van de albums Staind, Time’s Up en Vivid. “Middle Man”, Cult of Personality” en “Elvis is Dead” horen we voorbij komen. De band weet nog steeds energiek hun set over te brengen al zijn ze een jaartje ouder. Dat de band er staat was al een zucht van verlichting omdat men bekend staat om regelmatig shows te annuleren. Ook nu heeft men de gehele Europese tour geannuleerd behalve UK. Maar gelukkig was men hier wel van de partij.

“Dat Elvis al dood was wisten we  wel….” Met deze Engelse humor start John Watts van Fischer Z zijn performance.  Het werd al snel een set met bekende songs uit het verleden. “The Worker”,  “Room Service”,”So Long” deed het publiek weer herinneren wie Fischer Z was. Van het prachtige album Red Skies Over Paradise uit de jaren 80 weet John Watts weer in een jasje van nu te stoppen. Met wat humor brengt hij de situatie van Korea en Trump aan het licht. “Opgeblazen boel, trek de lucht er uit svp” was de strekking over vervolgens het titelstuk te spelen.  De band eindigde met hun hit “Marliese” waardoor Watts met zijn jonge band toch weer laat weten dat het prachtige songs zijn.

Het echte rockgehalte horen we pas aan het einde van het festival. De oerrockers UFO uit UK gaan al langer mee dan alle bands op dit festival. Zanger Phill Mogg heeft nu Vinnie Moore en Rob del Luca in zijn gelederen waardoor hij een stuk kwaliteit waarborgt. “A Conspiracy of Stars” komt uit 2015 en een cover album zijn hun recente albums, maar de band kan putten uit onnoemelijk veel classic rocksongs. Al zijn ze in Nederland minder bekend. Toch gaan “Too Hot To Handle”,  “Rock Bottom” en hun mega hit “Doctor Doctor” er in als koek.

Daar waar het publiek van Retropop te Emmen Europe wat te stevig vond, is de band uit de jaren 80 hier passend. Vol energie geeft Joey Tempest met zijn bijna volledig originele band een top show. Hoewel het nieuwe album op de plank ligt om uitgebracht te worden, grijpt de band even terug op het meest recente album “War of Kings”. Naast het titelstuk werd “Hole in My Pocket”, “Nothing To Yah” en “Second Day” gespeeld.  Maar natuurlijk komt men voor de hits van het album The Final Countdown en Out of This World. Dit kreeg het publiek dan ook. Gelukkig met de vaste gitarist John Norum die sinds enkele jaren terug is in de band. Het geeft Europe de extra rocksound dat het  juist zo nodig heeft voordat men vervalt in weeïge ballad pop.
“Rock the Night”, “Cherokee” , “Sign of the Times” en “Superstitious” zijn de hits die naast de mega hit The Final Countdown werd gespeeld. Goede show, goede performance en veel energie.
Goede ingrediënten voor het nieuwe album Walk the Earth dat in oktober zal verschijnen.

Rock