DOOR MANDY LEEUWIS
2014-05-14 07:00:00 • 9 min lezen

Clean Bandit in Paradiso

Twee zangeressen, een celliste, een violist, toetsenist en een drummer. Dit is op maandag 12 mei de delegatie van Clean Bandit in Paradiso.

De band van de nummer 1 hit 'Rather Be' en van het verbreken van het Nederlandse record op Spotify. In een paar weken tijd luisterden meer dan 900.000 mensen naar de band op Spotify. Clean Bandit bestaat uit vier Cambridge opgeleide excentriekelingen. Hun muziek is een mix van deep-house en garage, maar wat de band anders maakt is de inbreng van klassieke invloeden geproduceerd door violist Milan Neil Amin-Smith en celliste Grace Chatto. Op 12 mei komt het debuutalbum 'New Eyes' uit en in Paradiso geven zij een voorproefje.

Het concertMet 'Rather Be' als grote trekker weet Clean Bandit de Paradiso uit te verkopen, terwijl zij eigenlijk in de Bitterzoet zouden staan. Het publiek lijkt vooral hun eindexamen van die dag weg te komen dansen; er zijn weinig mensen ouder dan 21 jaar. Vooraan bij het podium hebben verschillende meisjes zich verzameld om bij het opkomen van de band hun liefde voor de violist Milan Neil Amin-Smith te laten horen. Vanaf de start van het concert lijkt de band meteen wat overdondert door de overvolle Paradiso. Dit merk je gedurende het optreden doordat ieder bandlid in zijn eigen bubbel blijft. Er is onderling weinig interactie. Zeker tussen de twee, voor het concert ingehuurde, zangeressen Elisabeth Troy en Florence Rawlings, die daarnaast niet altijd even zuiver zingen. De muziek van Clean Bandit draait in feite om Amin-Smith en Chatto, maar dit komt vanavond ook niet helemaal uit de verf. En dat terwijl Chatto vanavond op een vreemd futuristisch uitziend instrument speelt en genoeg bekijks heeft.Nummers als 'Mozart's House', 'Dust Clears' en nieuwe single 'Extraordinary' worden goed ontvangen door het jeugdige publiek. Aan opzwepende beats is er vanavond geen gebrek en is het moeilijk om stil te staan. Ook met een cover van Robin S. ('Show Me Love') weet op muzikaal vlak te overtuigen.

De conclusieDe grote plus van Clean Bandit: de opzwepende mix van deep-house, garage, reggae en pop zorgt voor een zomers gevoel. Opeens kan ik mij volledig inleven in het bevrijdende gevoel van het klaar zijn met mijn examen en dans ik. Maar qua act mag Clean Bandit nog meer overtuigen met zijn viool en cello. Het hart van Clean Bandit. Op Pinkpop gaat de band in de herkansing.