2016-06-29 07:00:00 • 5 min lezen

Coldplay – A Head Full Of Dreams – 24 juni Arena Amsterdam

Op vrijdag 24 juni stond Coldplay voor de tweede avond in een uitverkochte Arena. De fans wisten natuurlijk al wel wat er ging komen maar toch was de spanning voelbaar. Op de grote video Walls werd de Head Full Of Dreams Tour tot heden visueel weergegeven. Vanuit Zuid Amerika, via Midden Amerika naar Europa werden digitale lijn getrokken die de muziakle reis van de liefde tot op heden moest aangeven en waar al menig stadion bezocht was voordat het circus van Coldplay Amsterdam aandoet. De Arena had alle maatregelen getroffen om het geluid optimaal te laten klinken.

Je maakt als publiek onderdeel uit van de show Stipt om kwart voor negen is de aftrap. ‘A Head Full Of Dreams’ is de opener en vanaf de eerste noot is het enthousiasme en de energie van Chris Martin en zijn vrienden voelbaar. Bij binnenkomst heeft iedereen zijn led-armbandje gekregen en zo maak je dus het publiek onderdeel van je show. Geen aanstekers of telefoontjes in de lucht, nee de Arena krijgt alle kleuren van de regenboog, alles keurig gedirigeerd waardoor je actief deel uit maakt van de uitgekiende en spectaculaire lichtshow met een ongeëvenaard aantal lasers. Na de opener is daar meteen de klassieker ‘Yellow’ (en ja, de Arena kleurt geel) en zo schakelt de band de ene hit aan de andere en ‘Birds’ en ‘Paradise’ worden hartstochtelijk meegezongen.

De ode aan Muhammad Ali en Bowie De band heeft eigenlijk de Arena in drie podia opgedeeld. Het “mainstage” is door een walkway verbonden met een rond podium en Martin, inmiddels getooid met de Nederlandse vlag onder zijn riem, rent als een jonge hond van het ene naar het andere podium. Bij ‘Everglow’ is er de ode aan Muhammad Ali en bijzonder is de uitvoering van ‘Amsterdam’, een nummer dat de band al enkele jaren niet meer live had gespeeld. Aanleiding is de Brexit, en Martin geeft duidelijk aan hier een tegenstander van te zijn en spreekt zijn verbondenheid en liefde met Europa, en Nederland, uit. Als bewijs deze bijzondere uitvoering. Zo neemt de band 70.000 uitzinnige toeschouwers van alle generaties mee en krijgen we een waanzinnige uitvoering van ‘Clocks’  (de Arena kleurt nu geheel rood), ‘Charlie Brown’ en natuurlijk mag ‘Fix You’ niet ontbreken. De tribute ‘Heroes’ aan Bowie gaat naadloos over in een spetterende versie van ‘Viva La Vida’ en nu kleurt de Arena paars.

Euforisch Omdat de lichtshow en de diverse confetti-uitbarstingen blijkbaar nog niet genoeg zijn om het “wauw-gevoel” te creëren worden er bij ‘Adventure Of A Lifetime’ tientallen grote ballonnen in het publiek losgelaten. Het Coldplay-feestje is compleet. Om de verbondenheid met iedereen in dit stadion te tonen wandelen de bandleden naar een klein podium achter in de Arena (hi you there in the back) om een akoestische set te spelen met o.a. het Instagram-verzoekje ‘Don’t Panic’ dat door een Nederlandse fan is ingestuurd. Het laatste deel van dit geweldige feest speelt zich weer af op het grote podium en met ‘Amazing Day’, A Sky Full Of Stars’ en ‘Up & Up’ sluit de band een memorabele avond af. Deze avond was het bewijs dat Coldplay op dit moment misschien wel de grootste band op aarde is. In ieder geval één van de grootste. De muzikale reis tot op heden van deze vier sympathieke heren wordt tijdens deze fantastische show vorm gegeven. Na twee uur blijven 70.000 muziekliefhebbers en fans van alle leeftijden in euforie achter.