De beeldende enscenering van Mirror Mirror biedt ruimte voor tal van associaties

DOOR ROLAND HUGUENIN
2017-06-28 07:00:00 • 2 min lezen

Theater

Conny Janssen Danst Mirror Mirror in de onderzeebootloods

Het Rotterdamse dansgezelschap Conny Janssen Danst bestaat 25 jaar. Choreograaf Conny Janssen en Rotterdam zijn nauw met elkaar verbonden. Ze ensceneerde eerder verschillende locatievoorstellingen in haar geboortestad. Janssen had de lang gekoesterde wens om te dansen in de haven. In 2014 ging die wens in vervulling met ‘Mirror Mirror’. In het jubileumjaar 2017 herneemt Janssen deze succesvolle voorstelling, waarin het leven wordt bespiegeld, met de haven als decor.

De voorstelling is gesitueerd in de onderzeebootloods van de voormalige RDM. Het scheepswerfterrein ligt aan de Waalhaven in de afgelegen arbeiderswijk Heijplaat. Een plek op het snijvlak van zoete nostalgie en rauwe werkelijkheid.
Het interieur van de loods vormt een bijzonder decor. De enorme betonnen werkvloer biedt ruimte voor een podium van meer dan 1.000 vierkante meter. Dankzij een vrijwel onzichtbare constructie is dat podium omgevormd tot een bassin dat 70.000 liter water op enkelhoogte bevat. Bij aanvang van de voorstelling oogt de natte speelvloer als een enorme rimpelloze spiegel, die op de tribune aansluit zoals in een vlakke vloer theater.
Een wateroppervlak waar een zeeschip op zou passen en industriële wanden zo hoog als kerkmuren bepalen het gemoed van de toeschouwers en wellicht ook dat van de dansers. Halverwege het water zweeft een entresolvloer waarop Sinfonia Rotterdam is geplaatst. De belichting is ontworpen als een totaalconcept, dat het water, de dansers, het orkest en de theatrale setting verheft tot een Gesamtkunstwerk. Op de voorgrond een grote ronde spiegel en in de verte een enorme halve bol die boven het water hangen, zijn de enige decorstukken die buiten de orde van die gecomprimeerde werkelijkheid vallen. Thomas Rupert, die vanaf de oprichting is verbonden aan CJD, is de ontwerper van dit monumentale decor.
Dirigent Conrad van Alphen leidt de muziek van Philip Glass, John Adams en Joby Talbot in serene spanningsbogen.

Water en licht zijn het levenselixer van het Aardse bestaan. Aankomst, ontmoeting, afscheid en vertrek, bepalen het ritme van de haven. Leven en haven zijn nagenoeg één en vormen samen een rijke inspiratiebron van associaties en metaforen. Door haar dansers in het water te plaatsen creëert Conny Janssen een boeiend schouwspel van nieuwe expressiemogelijkheden en ongekende poëzie. Het spel van bewegend water en veranderend licht voegt nieuwe dimensies toe aan licht, beweging, geluid en contrasten.
Vrouwen dragen het vruchtwater dat zal uitmonden in het levenslicht. In Mirror Mirror inspireren zij de mannen tot een rituele paringsdans met moeder Aarde.

De beeldende enscenering van Mirror Mirror biedt ruimte voor tal van associaties.

Foto's repetitie Joke Schot