DOOR MANDY LEEUWIS
2013-07-16 07:00:00 • 4 min lezen

Cross Culture: zonnige mix van stijlen

Een onverwacht zonnige zaterdag in het Griftpark in Utrecht. De Vrede van Utrecht, DOX en Culturele Zondagen hebben een tweedaags festival georganiseerd waar je geniet van muziek, skatecontests, dans- en DJ-workshops. Hoewel de zondag gratis toegankelijk is, betaal je voor de zaterdag € 15 entree. Het terrein is klein, maar oogt heel gezellig. Er zijn twee eettentjes en wat standjes. 's Middags is het nog erg rustig en lopen er een handjevol mensen op het terrein. Er is genoeg plek om van de zon te genieten of het terrein te verkennen. Want er is genoeg te doen! Vanaf 11:00 uur worden er workshops gegeven en demonstraties gehouden. De skate arena is een kleurrijk geheel en er wordt volop geskate. Hoe later het op de dag wordt, hoe drukker het op het terrein wordt. Het is bij lange na niet uitverkocht en als bezoeker heeft het ook wel z'n voordelen. Geen lange rijen bij de bar, friettent of toilet!

Bombay Show Pig Om 15:00 uur start voor Mpodia het Cross Culture festival met het optreden van Bombay Show Pig. Een fijne indieband bestaande uit Mathias Janmaat en Linda van Leeuwen die eerder dit jaar nog een 3FM awardnominatie in de wacht sleepten voor Best Artiest Alternative. Op Cross Culture staan zij voor een handjevol mensen goed te spelen. Het groepje mensen die bij het optreden staan krijgen ze niet echt mee. Het is jammer dat het zo rustig is tijdens dit optreden, want Bombay Show Pig heeft de potentie om het publiek in extase te brengen. Ze spelen desondanks vol overgave en dat is een grote plus waard.

DJ Kypski Na het optreden van Bombay Show Pig op de mainstage is het tijd voor DJ Kypski in de "DJ toren". De DJ toren blijkt echter een gewone DJ booth te zijn, met daarnaast een toren. Klinkt iets spectaculairder dan de werkelijkheid. DJ Kypski oogt ontzettend blij en dat werkt vanaf de eerste klanken aanstekelijk. Kypski draait een set met veel verschillende stijlen en weet iedere keer zijn (ook blije) toehoorders naar een climax te brengen. Dat gaat hem zelfs zo goed af dat een groepje enthousiastelingen vooraan bij de DJ booth een soort freestyle dans challenge beginnen.  Aan het begin van zijn set horen we de nieuwe EP "Scratch Now" waarbij de achterliggende boodschap is dat DJ's meer met hun handen aan de draaitafel en vinyl moeten zitten in plaats van met hun handen in de lucht te staan. Een duidelijke boodschap van een zesvoudig scratchkampioen. Die skills laat hij gedurende de hele set zien, maar ook Kypski staat even met zijn handen in de lucht om het publiek mee te krijgen. En dat lukt hem!

Skip & Die Het volgende optreden waar we popelend op wachten is dat van Skip & Die. Wonnen zij twee weken geleden nog de Red Bull Soundclash van Dio, nu staan zij op de mainstage van Cross Culture. Het is inmiddels een stuk drukker geworden en veel mensen zoeken een plekje uit dichtbij het podium wanneer Skip & Die opkomt. De excentrieke band met nóg excentriekere zangeres beginnen meteen goed. Veel percussie, veel energie en het publiek staat binnen de kortste keren te springen. Dit gaat het hele optreden zo door. Skip & Die houdt bewonderingswaardig goed de energie vast. Enerzijds is dit te danken aan zangeres Cata Pirata, maar anderzijds ook door het samenspel van de band. Ze spelen strak, maar hebben ook oog voor het publiek. Eén van de hoogtepunten van het optreden is het moment dat Cata Pirata het publiek instapt en vervolgens een ware mosh pit creëert. Skip & Die kwam, zag en overwon op Cross Culture.

Boemklatsch Equalizer Afsluiter van de dag is Boemklatsch Equalizer. De mainstage is uitgedost met verschillende schermen waarop visuals te zien zijn. Nu het langzaam aan donker begint te worden ziet dat er geweldig uit. Hoewel het een klein festival is heeft de organisatie een goede sfeer weten te creëren. Boemklatsch Equalizer staat altijd garant voor een flink dansuurtje,  maar dit keer beginnen ze een vrij rustig. Het lijkt alsof ze wachten totdat ze zon echt verdwenen is en nacht zijn intrede neemt. Op dat moment gaat het los. Het publiek geniet van het laatste optreden waarin de verschillende stijlen van de dag samen komen. Een perfecte afsluiter van Cross Culture.