2015-11-02 07:00:00 • 4 min lezen

Daisy Correia on tour met Amalia Rodriques

Fadozangeres Daisy Correia toert momenteel door het land met haar nieuwe show 'Uma casa Portuquesa'. Het is een hommage aan het in 1999 overleden fado-icoon Amalia Rodriques. Het leven van Amalia is al een indrukwekkend verhaal op zichzelf. Daisy weet veel anekdotes uit het leven  van haar grote voorbeeld te noemen. Op een kunstige manier weet ze dit met muziek te omlijsten tot groot genot van het enthousiaste publiek in de Parkstad Limburg Theater in Heerlen.

Amailia bezingt haar leven Amalia heeft geen gemakkelijk leven gehad, en kende veel teleurstellend momenten. Vanwege haar grootsheid is ze ook politiek gezien een stem die op de achtergrond moest blijven. Een lied dat niet gezongen mocht worden tijdens de dictatuur: 'Mãe preta' (zwarte moeder) gaat over de slavernij. Het  gaat over zwarte moeder die liefde geeft aan het kind van haar baas, terwijl haar kind door diezelfde baas wordt geslagen. Amalia mocht het niet zingen, Daisy hier natuurlijk wel, dat is een unicum. Andere liederen vertolken de gevoelens van Amalia: zoals haar liefde voor het stadsdeel Morarira in Lissabon, en 'Com que Voz' lied van Camões de grote dichter waar ze een LP met zijn gedichten van heeft gemaakt. Men keerde zich tegen haar omdat ze zijn gedichten gebruikte voor de fado’s. Daisy opent haar optreden met een acapela gezongen lied 'Grito' (Schreeuw), het enige lied dat op de begrafenis van Amalia gedraaid mocht worden.

De muzikale begeleiding bestaat uit 2 gitaristen : Joeri de Graaf en de Portugees António Costa. Daisy is half Nederlands / half Portugees (moeder), en ze beheerst de uitspraak van de Fado uitermate goed. Tot slot verrast ze het publiek met een fles wijn Ze heeft er maar één, en deze wordt willekeurig aan een vrouw op de tribune gegeven. Haar tour gaat verder langs grote en kleine podia in Nederland. Kijk hier voor haar tourdata. Zeker de moeite waard om her naartoe te gaan.