DOOR MANDY LEEUWIS
2013-06-09 07:00:00 • 8 min lezen

Dansen in het donker met Gnucci

De naam Gnucci klinkt al tropisch. Dat geldt ook voor de muziek die de, in Servië geboren, Zweedse zangeres maakt. Nog een overeenkomst tussen Gnucci als persoon en haar muziek is, is dat het niet in een hokje te plaatsen valt. Gnucci is zangeres, rapper, artiest en songwriter. Haar muziek kent invloeden uit de pop, rap, tropical bass, electro, balkan en dancehall. Voorheen trad ze op als Gnucci Banana, maar omdat het tijd werd om een meer volwassen kant op te gaan is de streep door Banana gezet.

Na verschillende samenwerkingen met onder andere Spoek Mathambo en Schlachthofbronx, komt op 24 augustus haar debuutalbum 'Oh My Goodness' uit. Voor ons een reden om vrijdag 7 juni naar de Ekko te gaan om Gnucci live te zien optreden. De avond begint met de Bomb Diggy Crew. Zij spelen een uur voor een vrijwel lege zaal in de Ekko. Samen met hoogtens tien mensen, verspreid over de zaal, draaien zij een tropical bass-set. Het klinkt ontzettend opzwepend en het is moeilijk om stil te blijven staan. Maar het aanzicht van de lege zaal zorgt ervoor dat niemand werkelijk uit zijn dak gaat.  Wanneer Gnucci het podium opkomt is het inmiddels in de Ekko drukker geworden. Vanaf het eerste moment weet Gnucci het publiek in haar greep te nemen. In het tweede nummer van de avond krijgt zij het publiek al zover om al dansend van rechts naar links te gaan. Voor het publiek is het lastig om Gnucci in de greep te krijgen. De belichting was misschien defect of vreemd afgesteld, maar zorgde ervoor dat Gnucci het volledige concert vrijwel in het donker stond. Ook Gnucci zelf had hier last van en vroeg meerdere keren om meer licht.   Alle Gnucci Banana-hits passeren de avond, afgewisseld met nieuwe nummers van haar album. Het zijn geen muzikaal hoogstaande nummers en de zang is ook niet erg sterk. Na verschillende nummers te hebben gehoord, bekruipt het gevoel van eentonigheid. Maar ze zijn zo energiek dat je er wel van móét dansen. En dat doet de hele zaal ook. Bij de nummers "Goodah" en "360 Donna" geven Gnucci en het publiek nog even wat extra. Gnucci springt het publiek in en danst met de voorste fans mee. Over het gehele concert weet ze heel goed het contact te leggen met het publiek. Ookal staat ze soms letterlijk te tasten in het duister, ze weet toch het publiek keer op keer mee te krijgen. En dat is de charme van Gnucci.   Vrijdag 7 juni was een zonovergoten dag. Een dag die precies paste bij de muziek van Gnucci. Ongecompliceerde nummers die een dansfeest ontketende in de Ekko. Niet nadenken, maar dansen. En daar is niets verkeerds aan. Gnucci staat dit jaar onder andere op Mundial Festival in Tilburg.