2016-07-30 07:00:00 • 4 min lezen

David Gilmour live @ Tienen (B)

David Gilmour Live Locatie: Marktplein Tienen (België) Uitverkocht 10.000

Met het uitzicht op de grote gotische kerk van Tienen, laat David Gilmour zijn gitaar klinken zoals alleen hij dit kan. De heldere gitaarsoli die als herkenningspunt voor Pink Floyd gelden, is het net als de bijzondere wit steen van Lieve Vrouw Te Poel Kerk dat als middelpunt staat in Tienen. Het Belgische dorp is de plaats waar ieder jaar Suikerrock afspeelt en dit jaar weet men een extra concert dag er aan te koppelen met Gilmour. Op het plein kunnen 10.000 mensen staan. Al is het dan ook erg vol. Door de snelle kaartverkoop werd er nog een dag aan vastgekoppeld zodat Gilmour het dorp twee keer aan doet. Door de oude gebouwen rondom het plein is de sfeer direct prettig te noemen. De karakteristieke gitaargeluid opent de show met het openingsnummer “5 AM” van het recente album “Rattle That Lock” dat direct daarop volgt. Het podium is herkenbaar van Pink Floyd en daarmee kunnen we stellen dat Gilmour na het overleiden van zijn maatje Richard Wright, de titel “Pink Floyd” als solo project heeft overgenomen. De 70 jarige gitarist weet het publiek direct stil te krijgen. Vol aandacht en ademloos kijkt men naar de man die zijn recente solo album afwisselt met diverse Pink Floyd songs. Dan wel de songs waar hij een belangrijke factor in speelt of door hem zijn aangeleverd. “Wish You Where Here”, “Money”en “Shine On You Crazy Diamonds” mogen zeker niet op zo’n avond ontbreken. Er was ook ruimte voor wat minder bekende songs waaronder “The Great Gig In The Sky”, “Sorrow”, “Coming Back To Life”, “High Hopes” en One of These Days . Al zal de echte PF kenner deze songs kunnen dromen. Er is ook een moment om bij zijn maatje Richard Wright even te blijven staan. “A Boat Lies Waiting” is voor hem geschreven waarna direct “Wish You Where Here” werd ingezet. De show werd in twee delen geknipt. Geen support maar een avond gevulde Gilmour songs dat eindigt met Run Like Hell en de toegiften met “Time”- “Breathe” en “Comfortably Numb”. Een avond genieten met het prachtige lichtschouwspel en de films die op het bekende ronde doek werd vertoond. Of Gilmour ooit weer een tourtje doet is nog maar de vraag, al was dit op een uniek en prachtig plek waar schoonheid elkaar op verschillende wijze tegenkomt. De laatste shows van Gilmour zijn in september nog te zien in the Royal Albert Hall te Londen.