DOOR MANDY LEEUWIS
2013-04-20 07:00:00 • 10 min lezen

De bestorming van Bastille

Na afloop van het concert vertelt toetsenist Kyle Simmons enthousiast over het optreden. Ook over het Nederlandse publiek is hij erg enthousiast: "In Londen worden we van het podium afgetrokken!". Dit geeft wel aan hoe bekend Bastille inmiddels in Engeland is, waar het eerste album "Bad Blood" een groot succes is. Hoewel de band in Nederland eigenlijk alleen nog bekend is van de single "Pompeii" staat Bastille donderdag 18 april in de uitverkochte kleine zaal van Paradiso. Singer/songwriter Dan Smith begon in 2010 met Bastille, vernoemd naar de Franse nationale feestdag ter ere van de bestorming van de Bastille. Die feestdag valt samen met de verjaardag van Dan Smith en zo ontstond Bastille. Al snel werd Bastille uitgebreid met de heren Will Farquarson, Kyle Simmons en Chris Wood en maken zij muziek die zich kenmerkt als een mengelmoes van electronica, folk, beats, indie en pop.

In de kleine zaal van de Paradiso is het al warm als iets na 22:00 uur de mannen van Bastille het podium opkomen. De sfeer is vanaf het eerste moment erg goed; het publiek heeft er voelbaar zin in. Hier en daar klinkt er wat gegil van Engelse meisjes die dichtbij het podium staan. De heren van Bastille lijken bij opkomst wat gespannen en timide, maar beginnen meteen goed met de titelsong van het album "Bad Blood". De strakheid waarmee Bastille het concert begint weten zij het gehele optreden vast te houden. Het zijn stuk voor stuk erg muzikale mannen en samen met het goede geluid in de zaal is daarmee een basis gelegd voor een tof optreden. Natuurlijk komen de tracks van het album allemaal voorbij, maar Bastille verrast het publiek daarnaast met een nummer van de Soundcloud EP "Other People's Heartache" en de cover "Rhythm of the Night" van Corona.

De muzikaliteit van Bastille staat het gehele concert centraal. Bij het starten van "Overjoyed" komen de heren naast elkaar staan en worden er razendsnel verschillende instrumenten gebruikt. Ook worden er een aantal keer drums gebruikt die los op het podium staan. Bij de track "Icarus" resulteert dit in een mannelijk samenspel tussen zanger Dan Smith en toetsenist Kyle Simmons. Tussen de tracks door blijft Bastille wat timide en is het zanger Dan Smith die als enig bandlid soms wat dankwoorden zegt. Dat de band blij is dat ze voor het eerst in Amsterdam staan straalt er vanaf. Tijdens de afsluiter "Pompeii" gaat het gehele publiek los, maar staan verschillende bandleden ook springend op het podium. Deze losbandigheid zet zanger Dan Smith nog even door tijdens het laatste nummer in de toegift, "Flaws". Hij loopt het publiek in en gaat op een schouw staan aan de zijkant van de zaal.

In de warme kleine zaal van de Paradiso eindigt Bastille na ruim een uur het optreden en laat een bezweet publiek achter. Niet alleen het haar van zanger Dan Smith ging tijdens het optreden steeds wilder zitten, maar ook van veel mensen in het publiek. Door een goede setlist hebben zij van begin tot eind weten te boeien, ondanks dat de interactie met het publiek soms wat tegenviel. De cd's die in de gang te koop zijn gaan dan ook als warme broodjes over de toonbank. Zo bestormt Bastille Amsterdam en laat het publiek met een goede eerste indruk achter.