DOOR JOKE SCHOT
2014-03-25 07:00:00 • 10 min lezen

De Groove van Jeff Lorber LantarenVenster Rotterdam 23 maart 2014 Tekst Jasper de Koster

“Waarom moeten instrumentale nummers eigenlijk titels hebben? En hoe komen ze op die titels?” vroeg een jongere gast zich na afloop van het concert af. Interessante vraag. Ik kon er niet zo gauw een bevredigend antwoord op geven.Als halverwege het concert Jeff Lorber zegt, dat hij de vleugel op het podium zo fantastisch vindt klinken, dat hij daarom een speciaal nummer wil doen dat de band al lang niet meer heeft gespeeld, noemt hij de titel: “Wizard Island”. Ik herken het onmiddellijk. Een bevriende gitarist gaf me begin jaren tachtig een cassettebandje. “Dit moét je horen!”, zei hij. Ik heb dit bandje van Jeff Lorber Fusion grijsgedraaid. Razend knap gespeelde muziek die nooit de groove uit het oog verloor. Bij dit concert hoorde ik het nummer voor het eerst weer in dik twintig jaar. Nog steeds heerlijk. En eindelijk weet ik de titel van het nummer. In LantarenVenster stond een droomformatie. Iedere speler in dit kwartet kreeg  ruim de tijd om te soleren op de funky en groovy thema’s van Lorber. De virtuoze bassist Jimmy Haslip, bekend van Yellowjackets, is één van de beste bassisten ter wereld. Als linkshandige speelt hij zijn 6-snarige bas met de snaren verkeerd om, zodat zijn basspel onnavolgbaar lijkt. Hij was goed op dreef in dit concert.Eric Marienthal, de saxofonist, was vroeger lid van de Chick Corea Elektric Band. Hij probeerde vaak een improvisatie-duel aan te gaan met Jeff, waarbij interessante vraag-en-antwoord stukjes werden gespeeld. Zijn spel doet mij aan David Sanborn denken.Het laatste nummer bevatte een drumsolo, waarbij Sonny Emory liet horen hoe veelzijdig hij was. Halverwege zijn solo verwisselde hij de stokken voor brushes.En, last but not least, Jeff zelf. Hij is een prachtige muzikant, die vaak met zijn linkerhand de Steinway en met zijn rechterhand zijn Yamaha S90 ES keyboard tegelijkertijd bespeelt. Als toegift werd een nummer van Frank Zappa gespeeld. King Kong. Eén van de klassiekers van Zappa, die hij zelf meer dan 17 keer heeft opgenomen. Op Lorbers nieuwste cd speelt ex-Zappa violist Jean Luc Ponty zelf ook mee op dit nummer.Het is jammer dat ik Zappa zelf niet meer kan vragen waar hij de inspiratie vandaan haalde voor de titels van zijn instrumentale stukken. Want als er iemand was die aparte titelnummers kon verzinnen, dan was hij het wel.