2016-10-09 07:00:00 • 7 min lezen

De Oosterpoort kent Vreemde Kostgangers

Vreemde Kostgangers Oosterpoort Groningen 8 oktober 2016

Met een zaal vol mensen, waarvan een gros het oude poppubliek van weleer bleek te zijn. Ze waren vol verwachting wat hun helden van toen, nu gezamenlijk gaan brengen. Het affiche is mooi en zeker uitdagend. De Groot en Vrienten waren uitgenodigd op het feestje van Ceasar Zuiderwijk van de Golden Earring dat zo gezellig was dat dit een vervolg kreeg. Hennie Vrienten heeft in 2009 al een vergelijkbaar project met Frank Boeijen en Henk Hofstede achter de rug. De “Aardige Jongens” zijn nu “Vreemde Kostgangers” geworden. Samen met Boudewijn de Groot en Golden Earring zanger /gitarist George Kooymans is Vrienten de pen in geklommen om samen liedjes te maken die een brug vormen tussen deze muzikanten.

Het typerende gitaargeluid van de Groot is voor Vrienten niet nieuw. Als voormalig bandlid kent hij zijn meester waardoor deze kloof snel te overbruggen is. De songs die klinken als de Reiziger of de Slag zo Zwaar Verloren kennen nu andere titels waaronder “Touwtjes door de Deur” of “Ben Op Weg Naar Jou”. Samen met Vof de Kunst toetsenist Tijn Smit en Kane / Guus Meeuwis drummer Martijn Bosman gaat het trio op pad. Tijdens hun theatershow speelt men de eerste helft vooral de gezamenlijk geschreven songs. Na de pauze haalt men de herinneringen uit de kast. Ieder individueel en daarna gezamenlijk. “Piece of my Heart”, “De Vondeling van Ameland”, een rockende “Annabel”, “Als je Wint, heb je vrienden”, “Another 45 Miles”, en een lange versie van “Is Dit Alles” komt op deze avond voorbij. De heren hebben er veel plezier in en dat wordt op het podium gewoon gedeeld. Oude grijze mannen al dan niet gescheiden, maar geleefd in de wereld van de muziek. En ja wie had gedacht dat George Kooymans de koortjes van Is Dit Alles op een podium van een volle zaal zou gaan zingen. Kortom staat hier een stuk Nederlandse popgeschiedenis van de bovenste plank. De meester van de singer- songwriters waar toch niemand aan kan tippen, een meester van het beste Nederpop dat ooit zal bestaan en een meester van de Nederrock dat wereldwijd bekend is. Nu nog wachten op hun meesterwerk. Het live album dat wellicht in Carré wordt opgenomen. Dus komt dat zien, komt dat zien!