DOOR JOKE SCHOT
2016-11-20 07:00:00 • 11 min lezen

De rauwe tederheid van Anthony Joseph

Dichter, schrijver en performer Anthony Joseph vierde zijn 50-ste verjaardag op het podium van Grounds. De zaal was helaas niet uitverkocht. De circa 50 aanwezigen werden door Joseph en zijn Spasm Band getrakteerd op een extatisch swingende avond. Gedreven bracht Joseph gesproken teksten, rap en zang, ondergedompeld in een energieke mix van gruizige funk, afrobeat en jazz. Anthony Joseph presenteerde op deze avond ook zijn nieuwe album ‘Caribean Roots’, dat hij in samenwerking met percussionist Roger Raspail (bekend van o.a. Papa Wemba) produceerde.. Anthony Joseph groeide op in Trinidad en woont nu in Londen. Zijn leven speelt zich af tussen verschillende culturen. In zijn teksten beschrijft hij de surrealistische ervaringen die zijn manier van leven teweeg brengt. De confrontatie tussen hier en daar, rijk en arm, zwart en blank, zon en regen. Verschillende werkelijkheden die vaak een schril contrast met elkaar vormen. Joseph wordt ‘the leader of the black avant-garde in Britain’ genoemd. Zijn recente poëzie, verschenen in boekvorm en op cd, wordt omschreven als ‘afro-psychedelic’. Tekst is zijn instrument, ongeacht de vorm waarin hij die brengt.. Anthony Joseph brengt zijn muziek teder en rauw, energiek en direct. Zijn performance is als het gebed van een dominee in een baptist church, die zijn gehoor naar een climax drijft. Het verhaal van Joseph bevat een boodschap en een hartekreet. Zijn voordracht is een gepassioneerde bezwering. De combinatie van gesproken woord, rap en zang, zijn timbre en dictie, geven een onweerstaanbare groove aan zijn vocalen. In zijn mimiek, beweging en dans is hij cool. De persoonlijkheid van Anthony Joseph is innemend. Zijn muzikale en theatrale kwaliteiten verdienen een groter publiek.

.LINE UP

Anthony Joseph Vocals, Spoken Word

Jason Yarde alto/soprano sax/percussion