DOOR MANDY LEEUWIS
2014-01-25 07:00:00 • 8 min lezen

De Staat in Tivoli: "Nu is het tijd om te dansen"

Het podiumVoor de derde keer in de carriere van De Staat staan zij in de Tivoli aan de Oudegracht in Utrecht.

De bandNa een jaar samen met Roos Rebergen als de Speeldoos verschillende poppodia en festivals te hebben aangedaan, komt in september 2013 het nieuwe album 'I_CON' van De Staat uit. Dit is het derde album van de band uit Nijmegen en opnieuw worden er muzikale grenzen verlegd. Zo zijn er op dit album veelvuldig synthezisers gebruikt, maar blijft de typische sound van De Staat wel overeind staan. Opnieuw wordt een album van de band ontzettend goed ontvangen door de muziekcritici. En opnieuw wordt er gesproken of dit dan het internationaal doorbreken van De Staat betekend.

Het optredenDe Staat. Wat speelt deze band strak en goed. Met het aanbreken van 'All is Dull' tot de allerlaatste snik van Torre Florim. Ieder nummer kent een goede opbouw en weet de band live iedere keer weer wat extra's toe te voegen. Tijdens dit optreden verveel je je geen moment. Torre bespeelt het publiek als geen ander. Zingt goed, danst op zijn eigenwijze, maar heerlijke manier, maakt cynische grapjes en grijpt een fotocamera van een fotograaf uit het publiek om foto's van de bandleden en de zaal te maken. De bandleden zijn onderling messcherp op elkaar ingespeeld. Dit alles maakt dat er geen discussie mogelijk is over de kwaliteit van deze band. Die staat als een huis.

Maar dan het optreden zelf. Tijdens uptempo nummers als 'Build That, Buy That' en 'Witch Doctor' is het de vraag of de tot de nok toe gevulde Tivoli wel loskomt. Torre roept voor het nummer 'Down Town': "Kunnen jullie wel een beetje dansen? Natuurlijk kunnen jullie dansen!" En dat laat de zaal zich geen tweede keer zeggen. De Tivoli kolkt. Maar ook tijdens nummers als 'Refugee' en 'Devil's Blood' blijft de zaal met alle aandacht naar de band luisteren. Dat weet De Staat ruim 1,5 uur vol te houden en laat het publiek bezweet en vol adrenaline achter.

De conclusieGaat De Staat dan echt internationaal doorbreken? Ik weet het niet, maar programmeurs van festivals: Boek deze band. Ze maken een feest van ieder optreden, zonder dat de kwaliteit van het optreden daaronder lijdt. Mijn reactie na het optreden van De Staat: Oh mijn god. Wat goed.