DOOR SUZANNE JACOBS
2014-06-03 07:00:00 • 8 min lezen

De Toppers in de Amsterdam ArenA: een meezingfeest!

Al 10 jaar lang vermaken de Toppers het Nederlandse publiek met meezingers en een spectaculaire show.

Elk jaar is er weer een ander thema en voor dit jubileumjaar was het thema 'Made in Holland'. De huidige Toppers zijn Gerard Joling, Rene Froger en Jeroen van de Boom. Zal het dit keer ook weer een feestje worden?

Het optredenMet het publiek verdeeld in rood, wit en blauwe kleding is het thema niet te missen. Pruiken, mannen in jurkjes, oranje wimpers, niets is te gek om op te vallen. Allereerst komen de Toppers op in een gigantische molen die de ArenA doorschuift. Alle drie zijn ze gekleed in een oranje pak met franjes en frutseltjes. Met het nummer 'This Is What It Feels Like' van Armin van Buuren zit de sfeer er al gelijk goed in en is er al een feeststemming.

En dan.. Tijd voor de medley's! Medley's in verschillende soorten komen voorbij: echte Hollandse meezingers, ABBA nummers, songfestivalnummers en ga zo maar door. Hits als 'Het Kleine Café Aan De Haven', 'Tulpen Uit Amsterdam' en 'De Meeste Dromen Zijn Bedrog' komen uiteraard voorbij en worden dan ook luidkeels meegezongen. Andre van Duin komt langs om een paar nummers te zingen en vooral zijn 'Pizzalied' valt goed in de smaak!

De Toppers staan niet per se bekend om hun foutloze optredens. Ook nu wordt er her en der een woordje vergeten, een noot niet gehaald of een wat rommelige performance weggegeven. Het publiek lijkt het allemaal niet uit te maken. De show is groots aangepakt met de vele dansers, het grote podium en de aanwezigheid van gastoptredens. Zo komt voormalig Topper Gorden uiteraard langs voor een Gordon-medley met onder andere de nummers 'Ik Bel Je Zomaar Even Op', 'Kon Ik Maar Even Bij Je Zijn'. Met de hele groep wordt ook nog net nummer 'Shine' gezongen, het songfestivallied waar we eigenlijk al van wisten dat we daarmee niet zouden winnen.

Naast Gordon werd er ook een medley gewijd aan Andre Hazes. 'Zij Gelooft In Mij', 'De Vlieger' en nog veel meer hits passeerden de revue. En ook nu waren er gastoptredens. Zo kwam Frans Bauer en paar nummertjes zingen en uiteraard kon 'Heb Je Even Voor Mij' niet vergeten worden. In de ArenA ontstond gelijk een polonaise!

Na de pauze, die eigenlijk net iets te lang duurde, worden we getrakteerd op optredens van Eva Simons ( 'This Is Love'), 2 Unlimited ('No Limit', 'Jump For Joy') en Henny Huisman. Natuurlijk wordt de polonaise weer gestart als de eerste toon van 'Met Zijn Allen' klinkt. Het is weer feest! De Toppers zijn in hun nopjes. Ze hebben het duidelijk naar hun zin op het podium. Er is ruimte voor grapjes over en met elkaar en het plezier is groot bij publiek en de Toppers. Tegen het einde merk je dat de heren moe worden. Net wat meer slorigheidsfoutjes en de nummers worden wat afgeraffeld.

Met het WK in het vooruitzicht sluit niemand minder dan Lee Towers de avond af met 'You'll Never Walk Alone'. De Toppers hebben er een mooi feestje van gemaakt.  De afsluiting op de middenstip met Lee Towers is dan ook een mooi slot van deze avond vol met swingende medley's. De Toppers zwaaien nog een keer uitgebreid en gaan weer terug de molen in waarmee ze zijn opgekomen.

De conclusieHet is een feestje. Iedereen zingt lekker mee, dost zich helemaal op en ruimte voor schaamte is er niet. Erg gezellig en leuk voor een keer. Het is jammer dat de Toppers niet iets meer aandacht hebben besteed aan de kwaliteit van de zang. De slordigheidsfoutjes zijn zonde. Ook is het geluid in de ArenA niet optimaal maar dat is een probleem dat los staat van de Toppers.