DOOR JOKE SCHOT
2012-12-20 07:00:00 • 4 min lezen

Dizzy 35 jaar

Dizzy 35 jaar. Tekst Jasper de Koster 2012-18-12

Als studentje Kunstacademie fietste ik regelmatig door centrum Rotterdam. Vele houten schotten waren toendertijd volgeplakt met affiches. Dat mocht toen nog. Daartussen hingen de affiches van Dizzy. Dat zwart-witte had wel wat, vond ik. Een jaar later werkte ik in de drukkerij waar deze affiches vandaan kwamen. Ik moest toen zelf het programma zetten en inmonteren in de negatieffilm. Jarenlang heb ik dat gedaan. Vaak ben ik er eerlijk gezegd niet geweest. Inmiddels is mijn muzieksmaak veel meer richting jazz gegaan en is de jazz ook breder geworden.

Voor het 35-jaar feest was Sachal Vasandani uitgenodigd. Kende ik niet. Leek me een crooner à la Harry Conick Junior en daar ben ik niet echt dol op.  John Buijsman draaide uit eigen collectie in jazzcaffe Dizzy tussen 19-21u, dit was rechtstreeks te volgen via Radio 6. In de locatie-uitzending werd stilgestaan bij het 35-jarig bestaan van Dizzy, onder meer met een gesprek met Gerard Meuldijk (oude eigenaar en daarvoor barman van dag 1 van Dizzy). Na een prachtige introductie van John Buijsman begon de band te spelen en dat klonk bepaald niet verkeerd! Een paar zware jongens uit de jazz-scene waren opgetrommeld om Sachal te begeleiden. Geen standaard-jazz, maar veel meer jazz-dance. De groove van Hans van Oosterhout is van grote klasse. Sachal heeft een prettige stem en gaf een prima optreden. Stukken leuker dan ik me had voorgesteld. Bij de laatste twee nummers kwam een jeugdige zangeres uit het publiek meedoen. De stemming zat er toen echt in.

Hoe ik dan bij Dizzy terecht was gekomen? Bovenstaande alinea had ik gepost op hun Facebook pagina en dat bleek een prijs op te leveren. Een VIP kaartje voor dit feest. Er bleek geen entree voor dit concert te worden gevraagd, dus ik vroeg me om 21.30 af waar het VIP kaartje eigenlijk voor diende. De juffrouw achter de bar zei, dat ik van 18.00 tot 22.00 gratis had kunnen eten en drinken... Kon ik gelukkig nog één gratis drankje scoren.

Line-up: Sachal Vasandani: zang Stefan Lievestro: contrabas Hans van Oosterhout: drums Johan Clement: piano