2012-08-10 07:00:00 • 8 min lezen

Donovan Frankenreiter geeft relaxed optreden in Paradiso

Geschreven door Douwke de Backer

Donovan Frankenreiter staat vrijdag 3 augustus voor het tweede jaar op rij in Paradiso. De vraag is of hij zijn geweldige concert van vorig jaar kan overtreffen. Het antwoord is zonder twijfel, ja, want met dit intieme concert komt zijn muziek beter dan ooit naar voren.

Muziek voor surfende veertigers

Bij binnenkomst zijn de verschillen met het concert in 2011 meteen duidelijk. Vorig jaar was er een zeer diver publiek en was het flink duwen om een goed plekje te vinden. Dit jaar heeft iedereen de ruimte en wordt het publiek gekenmerkt door ‘surfers’ en 40-jarigen. De surfers komen voor hun collega, Frankenreister is namelijk een surfer die pas na aandringen van zijn surfmaatje en zanger Jack Johnson muziek is gaan maken. De 40-jarigen zijn er ogenschijnlijk omdat de muziek nu eenmaal zo ‘lekker ontspannen wegluistert’.

Nergens een foutje De muzikaliteit van de band is subliem; de gitaarrifjes zijn helder en er zit nergens een schoonheidsfoutje. Met zijn vijfkoppige band bestaande uit een gitarist, basgitarist, drummer, toetsenist en percussionist/multi-instrumnentalist, weet Frankenreiter een ontspannen en gemoedelijke sfeer te creeren. Daarbij zijn de muzikanten niet zozeer bezig met hoe ze overkomen op het publiek. Waar het hen vooral om gaat is de muziek en de liefde die zij voor muziek voelen.  Je ziet ook dat Frankenreiter geheel in de muziek op gaat. De passie die hij daarmee uitstraalt werkt aanstekelijk op het gehele publiek. Het is mooi om te zien hoe veel plezier Frankenreiter heeft met het spelen van zijn nummers.

Publiek pas los bij de hits In plaats van te beginnen met liedjes van zijn eerdere albums begint de zanger met materiaal van zijn nieuwste album ‘Start Livin’. Het publiek reageert niet meteen enthousiast en het concert lijkt wat langzaam op gang te komen. Wanneer hij volgt met wat hitjes gaat het publiek los, de surfers springen in het rond en de 40+’ers deinen lekker mee. Als hij liedjes speelt zoals ‘Glow’ en ‘Someone’s Something’ van de twee eerdere albums Glow en Pass it Around heeft hij het publiek helemaal mee.

Zoontje van 8 als extra bandlid

Het echte hoogtepunt is, zoals het hoort, de toegift.  Er komt nog een ster op het podium in de figuur van zijn zoontje Ozzy, een 8-jarig ventje met lang haar. Hij kruipt achter het drumstel en drumt het eerste nummer van de toegift. Goed, het is duidelijk te horen dat zoonlief nog geen prof is, maar dat vindt niemand erg. Frankereiter gloeit van trots. Na zoveel liefde uit het publiek en op het podium, besluit Donovan twee extra verzoeknummers te doen en hij eindigt met ‘It don’t matter’. Iedereen zingt mee, twee toeschouwers zelfs door de microfoon. De eerste is verrassend goed, Donovan kijkt er duidelijk zelf ook van op, de tweede fan werkt voornamelijk op de lachspieren. Dit voegt alleen maar toe aan de feestvreugde en iedereen verlaat de zaal met een goed humeur.

Eindoordeel Het concert heeft wellicht niets vernieuwends in zich, maar vermakelijk is het zeer zeker. Vooral ook omdat Donovan Frankenreister zo’n relaxte, sympathieke man is die het publiek zonder dat hij het door heeft, voor zich wint. Een leuke extra is dat Frankenreiter zijn nieuwe album gratis weggeeft bij de merchandise stand.