DOOR SUZANNE JACOBS
2014-12-22 07:00:00 • 6 min lezen

Dotan in TivoliVredenburg

De in Israël geboren Amsterdammer is hot in Nederland. Met zijn single 'Home' stond Dotan opeens bovenaan in de hitlijsten en werd 3voor12 single van het jaar. Ook zijn nieuwste single 'Fall' doet het zeker niet onverdienstelijk. Zijn eerste plaat kwam een jaar of drie geleden uit maar nu lijkt Nederland er pas klaar voor te zijn. Het album '7 Layers' is de reden om een clubtour te doen, en veel concerten zijn uitverkocht.

Het optreden In de Ronda van het nieuwe TivoliVredenburg heerst een rustige sfeer. Vooraan zijn er veel jonge meiden te vinden, terwijl verderop in de zaal ouders met hun 10-jarige kinders in spanning afwachten.

Als Dotan begint is het niet gelijk bingo. Het nummer 'Home 2' wordt ingezet, maar er is geen ontlading te voelen. De band speelt fantastisch, daar ligt het niet aan. Ook Dotan zelf zingt loepzuiver. Als 'Let The River In' begint is er al wat meer beweging in de zaal. Alles klinkt goed, alles klinkt zuiver en alles lijkt perfect, maar toch is hét gevoel niet aanwezig.

Dotan zoekt contact met het publiek en zo wordt er onder andere uitgelegd waar de titel van zijn plaat vandaan komt. Discovery Channel, zo blijkt. Uiteraard wordt '7 Layers' daarna gespeeld. Leuk om te weten dat het album vernoemd is naar het aantal huidlagen van de mens.

Naast leuke weetjes over zijn plaat en het waarom, speelt Dotan ook een nieuw nummer. Het nummer heet 'Black Storm' en het klink écht naar een nummer van Dotan. Inmiddels heeft hij wel een eigen sound gevonden met veel 'oooohs' in zijn nummers. Heerlijk om mee te zingen natuurlijk, maar de nummers lijken zo wel erg op elkaar.

Na nog een paar nummers wordt er afgesloten met 'Fall'. Deze hit wordt hard meegezongen in de zaal, en dit lijkt het eerste moment te zijn dat het publiek het echt naar hun zin heeft. Na een korte break komt alleen Dotan terug op het podium. Hij wilt nog wel een liedje spelen, en stelt voor om er een huiskamerconcert van te maken. Dotan zoekt een plekje in de zaal en speelt, met alleen een gitaar, een nieuw liedje. Daarna zoekt hij weer de weg naar het podium en daar wacht de band om echt het laatste nummer te spelen: 'Home'.

Conclusie Dotan en zijn band spelen foutloos en loepzuiver, maar het concert voelt een beetje té perfect. In elk nummer komt wel een 'ooooh' voor, waardoor het als een trucje voelt. In het hele optreden is niks spannends te vinden. Voor op de bank als achtergrondmuziek is het heerlijk, maar het is niet per se de moeite waar om Dotan live te zien.