DOOR MANDY LEEUWIS
2015-07-01 07:00:00 • 5 min lezen

Down The Rabbit Hole: Vier redenen om in 2016 te gaan

Afgelopen weekend vond het zonovergoten Down The Rabbit Hole voor de tweede keer plaats.

Net als vorig jaar waren wij erbij en daarom maken wij dit jaar een balans op: Waarom zou je er voor kiezen om in 2016 naar Down The Rabbit Hole te gaan?

1. Je vergeet even de stad en beleeft alles in een groen paradijsjeDe locatie De Groene Heuvels is een perfect decor voor een "Alice in Wonderland"-gevoel. Dit jaar lijkt er nog meer aandacht te zijn besteed voor de aankleding van het festivalterrein. Het voelt iets meer 'af'. Zo ligt er een walvis op de kade wat een bios blijkt te zijn, heeft het Vuige Veld een ware danskooi gekregen en vind je genoeg fijne rustige plekjes om te genieten van de zon. Maar ook op de camping geniet je van de omgeving. Als je geluk hebt plaats je je tent aan het meer met uitzicht over het festivalterrein. 's Ochtends kun je de dag beginnen met een duik in het water en eet je je ontbijtje op het kleine strand. Maar voor de luxe paardjes is er sinds dit jaar een Rabbit Resort. Hier staan de tenten voor je klaar of slaap je in een soort Pipo de Clown-kar. Er is een speciaal badhuis voor de resort-gasten waar je proper kunt douchen en alle tenten staan ruim van elkaar. En hoewel de camping dit jaar een heel stuk groter is geworden, ben je nog steeds vrij snel op het festivalterrein. Zo spaar je je voetjes om de rest van de dag op het festival los te gaan!

2. Er is geen stress, je voelt alleen maar liefdeHet zusje van Lowlands is dit jaar met ongeveer 50% aan bezoekers gegroeid, maar organisator Mojo heeft er alles aan gedaan om het intieme karakter te behouden. Het festivalterrein is klein gebleven, bevat nog steeds de drie podia, maar heeft wat meer randprogrammering gekregen. Dat heeft er bij geholpen om de bezoekers goed te verdelen over het terrein. De sfeer is even relaxt als vorig jaar en van keuzestress is nog altijd geen sprake. Wanneer in de Hotot (mainstage) een act speelt, was er in de andere tenten niets of duurde het even voordat het begon. Geen keuzestress, veel vermaak, de omgeving, het weer... het zorgt voor een heel relaxt gevoel. Alsof je even op vakantie bent, ver van de bewoonde wereld.

3. In drie dagen huppel je langs verschillende muziekstijlenDown The Rabbit Hole was dit jaar niet het festival met de meest fantastische programmering. Maar, om eerlijk te zijn, dat was zij vorig jaar ook niet. Het is dan ook niet meteen het festival van de ware muziekliefhebbers, maar van de festivalgangers die meer willen dan alleen muziek. De festivalganger die kiest voor een totale festival-ervaring. De programmering biedt echter veel variatie en dat is ook weer heel tof. Van indie tot punk, van modern klassiek tot rock en van elektronisch tot dessertrock. Je dompelt je tijdens Down The Rabbit Hole onder in verrassende muziekgenres.

4. Het is een grote ontdekkingstochtWaar Down The Rabbit Hole zich onderscheidt van andere festivals is de randprogrammering. Je kunt er onder andere een les yoga volgen, theater of een film zien, een nieuw kapsel aanmeten of naar de hitjesmachine van Wilde Haren. Dit is allemaal over het gehele terrein verdeeld, zodat je een muziekact prima kan afwisselen met een tochtje naar de vuurplaats waar een psychedelische act als die van Kobe plaatsvindt. En dit jaar werd het bos naast de nachtelijke wandeling ook nog eens gebruikt voor een rave van De Staat. Zo doet Mojo er genoeg aan om het festival een ontdekkingstocht te laten zijn, zoals Alice dat ook Down The Rabbit Hole had.