2012-08-02 07:00:00 • 6 min lezen

Eddie Vedder laat Carré zinderen

Door Nick van der Aa

Eddie Vedder komt voor het eerst zonder zijn band naar Europa. Hij speelt slechts vijf shows, waarvan de eerste twee in theater Carré. De kaarten zijn in luttele minuten uitverkocht. Vanavond zullen 1700 gelukkigen iets gaan beleven wat ze niet snel nog eens zullen meemaken. ‘s Werelds meest integere zanger is in Nederland om een intiem gezelschap een kijkje in zijn ziel te gunnen.

Glen Hansard

Een voorprogramma staat niet zelden voor de kat z’n viool te spelen en wordt om die reden dus vaak niet gerecenseerd. Vanavond is alles anders. De Ier Glen Hansard wikkelt met zijn eenvoudige folk, die ergens tussen Cat Stevens en Luka Bloom in hangt, de voltallige zaal binnen een uur om zijn vinger. Hij bedankt nederig voor zijn kans om als troubadour te reizen en muziek te maken voor anderen. Wanneer hij in zijn laatste nummer de Pearl Jam regels ‘I miss you allready’ door Carré schreeuwt staat het publiek als een man op om met open mond te applaudisseren.

Verhalen verteller

Vedder loopt het podium op alsof er nog geen man in de zaal zit en zet gefocust ‘Can’t Keep’ in, gevolgd door drie nummers van zijn laatste soloalbum die hij eveneens op de ukelele speelt. Na de bekende Cat Stevens cover ‘Trouble’ vertelt hij in gebrekkig Nederlands (ieder woord eindigt met een onnodig harde g) dat hij ons simpelweg niet kon missen sinds zijn laatste PJ shows vorige maand in Amsterdam. Op school had hij tot zijn spijt nooit buitenlandse talen gevolgd, omdat hij de VS toch nooit zou kunnen verlaten. Hij meldt vriendelijk dat de rest weer in zijn eigen taal zal zijn.

Na een fantastische ‘Sometimes’ volgt een blokje Into The Wild songs. De nummers tekenen zich prachtig af tegen het eenvoudige decor van bestickerde platenkoffertjes, wat gitaren en een bandrecorder. EV vertelt beknopt de zoektocht van Christoffer McCandless, de hoofdpersoon uit de gelijknamige film. Daarna wisselt Vedder een hele reeks Pearl Jam nummers af met anekdotes over hoe hij per ongeluk te hard in het gezicht werd geslagen door Paul McCartney, dat hij altijd onvoldoendes haalde in de Engelse les (zelfs toen hij een tekst van The Who onder zijn eigen naam inleverde) en hoe het roken van wiet heel af en toe ook eens leidt tot het schrijven van een goed lied. Vedder’s verhalen ontlokken telkens een lach en breken de overwegend akoestische nummers in kleine partjes.

Dubbele toegift

Als Vedder terug komt voor zijn eerste encore wordt hij bijgestaan door Geln Hansard op ‘Society’, ‘Sleepless Nights’ en ‘Falling Slowly’. De Springsteen cover ‘Open All Night’ is onverwacht en Eddie sluit af met het machtige ‘Arc’ van Pearl Jam, waarop hij acapella bandopnames maakt en zichzelf overdubt. Terwijl de loop van tientallen stemmen blijft spelen verlaat Vedder onder luid gejuich de bühne om daarna uiteraard nog één keer terug te komen voor een wondermooie uitvoering van ‘Hard Sun’ waarbij het publiek bijna in de stoelen klimt van extase. Vedder eigent zich de eer toe om waarschijnlijk als eerste artiest in Carré zich in de eerste rij te laten vallen.

Wat een beleving en wat een adembenemende avond. Helaas duurt de show slechts twee uur, want iedereen had er graag nog een uur aangeplakt. Eddie Vedder is absoluut heer en meester in het koninklijk theater en laat de bezoekers stuk voor stuk met kippenvel achter. Een tien met een griffel.