2012-08-22 07:00:00 • 10 min lezen

Een hete dag op De Parade in Amsterdam

Geschreven door Adri van der WestenFoto's door Joke Schot

Het is heet, erg heet. Het is dan ook niet druk op De Parade op zondag 19 augustus. Het Martin Luther Kingpark is de afsluitingslocatie van De Parade 2012. Elk jaar staat De Parade garant voor een gezellige middag en avond waar leuke theatervoorstellingen en muziek de revue passeren, zo ook dit jaar. Mpodia noemt een paar uitblinkers die in Amsterdam op De Parade optreden.

De Kale Zangeres De verwachting is dat de acteurs via de brandweerstang soepel het toneel op zullen komen glijden. Maar niets van dat alles: het is een stijf, Engels, High Society gebeuren. Het publiek mag een kijkje nemen in het doelloze leven van 2 echtparen en hun onzinnige, volledig inwisselbare gesprekken. Als de brandweerman ten tonele verschijnt, beginnen de dames hem kirrend op te vrijen. Maar de brandweerman verkiest een veel directere aanpak met de dienstmeid. Dit alles wordt, zoals te verwachten, voortreffelijk neergezet door een stel doorgewinterde acteurs. Overigens wordt dit stuk al meer dan 50 jaar dagelijks in Parijs opgevoerd! De Roemeense schrijver Eugène Ionesco heeft het stuk geschreven. Op 40-jarige leeftijd ging hij Engels studeren en in de lessen wordt de inhoudsloze conversatie tussen de heer en mevrouw Smith gebruikt. De conversaties inspireren hem tot het schrijven van deze absurde komedie.

Ali B - #ABOVT Vervolgens is daar de voorstelling #ABOVT (voluit: Ali B Op Volle Toeren) van Ali B. Hij komt met een terugblik op zijn programma Op Volle Toeren, waarin hij stukjes laat zien en horen die niet op de TV zijn uitgezonden. Hierbij wordt hij ter zijde gestaan door Browny Dutch.  Het is een interactieve voorstelling met het hele publiek en, in ons geval, met Naomi in het bijzonder. Uiteindelijk brengt Ronnie Tober ‘Bloemen voor Sandra’ (Naomi in dit geval). Tijdens het liedje wordt Naomi “gedaggerd” door Ronnie Tober, althans, zo formuleerde Ali het. Het is leuk, vrolijk en animerend, en soms ook ontroerend.

Internationaal Danstheater - Mannen van de Tango Tenslotte start Mannen van de Tango door het Internationaal Danstheater. De geweldige virtuositeit van de dansers en danseressen verrast het publiek. Ze dansen op muziek van Osvaldo Pugliese die het Tango-orkest Quinteto Zárate ten gehore brengt, waardoor het niet alleen een oog- maar ook een oorstrelende voorstelling is. De mannen laten hun verleidelijkste passen zien om de dames te veroveren, die desondanks soms nog steeds hooghartig aan hen voorbij lopen. Als de dames zich uiteindelijk wel laten verleiden,  laten de dansparen tangovariaties zien, waarbij je eigenlijk ogen te kort komt! Ondanks de “bloedhitte” laten zij ons genieten van een dynamische en energieke dansvoorstelling op hoog niveau. Helaas voor de nog komende Paradegangers: het is vanavond de allerlaatste voorstelling van Mannen van de Tango.

Festivalterrein sowieso vol amusement Ook zonder naar een of meerdere voorstellingen te gaan, kun je je op het terrein van De Parade prima amuseren. Je kunt heerlijk een hapje eten bij La Cantina, er is een zweefmolen en er treden diverse artiesten op. Vanavond speelt bijvoorbeeld de enthousiaste band 4TuozeMatroze, waar je uren met veel plezier naar kunt luisteren.

De Parade is nog tot en met 26 augustus te bezoeken in het M.L. Kingpark te Amsterdam. Op zondag, 26 augustus is de feestelijke afsluiting.