2012-04-26 07:00:00 • 4 min lezen

Een zwoele zomeravond met Josh Rouse

Afgelopen najaar kende de release van het album …And The Long Vacations. Dat alweer het negende studio-album is voor de, door de jaren ‘70 geïnspireerde singer-songwriter, Josh Rouse. Zij die 18 april veel materiaal van dit laatste album verwachten, komen in Tivoli echter bedrogen uit. Josh gooit het verrassend over een andere boeg. In alle rust neemt Josh plaats op het krukje dat eenzaam gepositioneerd is centraal op het podium. De spots gaan aan, de gitaar voor en de mondharmonica om. Vanavond speelt Josh Rouse solo met slechts minieme begeleiding.  Nadat het openingsapplaus is verstild, begint Josh zacht zijn gitaar te betokkelen en vergezeld hij het zomerse spel met zijn warme, licht hese, stem.  Waar niet gezongen wordt, klinkt veelal de harmonica. Amper een aantal nummers later pauzeert hij plots en vraagt of iemand een verzoeknummer heeft. Met een waslijst aan albums in zijn achterzak, is de keus groot  en gevarieerd. Nu is het publiek aan zet en komt de avond langzaam los… Zichtbaar opgelucht door de spontane reacties uit het publiek, wordt Josh rustiger en is er ruimte voor wat humor. Wanneer hij  vervolgens aangeeft dat het water hem een beetje tegen begint te staan, staan er direct twee pinten pils voor zijn neus. Veruit de meeste verzoeknummers zijn afkomstig van de albums 1972 en Nashville die in het algemeen toch worden beschouwd als zijn beste albums. Terwijl de avond voorbij glijdt, krijgt het optreden steeds meer gelijkenissen in sfeer en intimiteit met een gitaarsessie aan het strand op een zwoele zomeravond. Josh waagt zich, vol zelfvertrouwen nu, zelfs aan een nieuw, nog niet uitgebracht nummer. Het lied klinkt zowel in tekst als melodie als een eerbetoon aan het San Francisco van de laten jaren ‘60. En, “lately, I’m on a roll” geeft hij hierbij aan,  refererend aan zijn huidige productiviteit. Goed nieuws voor de fans dus. Het solo-optreden van Josh Rouse is niet uitbundig en open, maar ingetogen en gecontroleerd. Ondanks dat zijn liedjes zeer breekbaar klinken, zo uitgekleed, houden ze zich moeiteloos staande als kleine kunstwerkjes van een groot artiest.